Filmrecensie: The Kissing Booth

Romantische tienerfilm vol drama en plezier!

The Kissing Booth is een romantische komedie uit 2018. Inmiddels zijn ook een tweede en een derde deel in deze filmreeks verschenen, maar ik had ze geen van allen nog gezien. Deze week vond ik dat daar verandering in moest komen en keek ik de eerste film in deze reeks. The Kissing Booth is een lieve en fijne (tiener)film om te kijken en laat je met een goed gevoel en een glimlach achter.

Waar gaat The Kissing Booth over?

Elle en Lee (Joey King en Joel Courtney) zijn op dezelfde dag geboren en hun moeders zijn beste vriendinnen. Ze groeien samen op, delen lief en leed en er ontstaat een innige en warme vriendschap. De film begint als Elle en Lee tieners zijn en in hun voorlaatste jaar van de middelbare school zitten. Elle is al jaren heimelijk verliefd op Noah (Jacob Elordi), de broer van Lee, maar kan door haar vriendschap met Lee (uiteraard) geen interesse in hem tonen. Daarbij hebben Elle en Lee vriendschapsregels opgesteld toen ze zes jaar oud waren, waarin staat dat ze niet met familieleden van elkaar mogen daten. Toch loopt de spanning tussen Elle en Noah steeds verder op, helemaal als Lee en Elle een ‘Kissing booth’ bedenken voor het liefdadigheidsevenement van hun school…

Wat vond ik van The Kissing Booth?

The Kissing Booth is een typische highschoolfilm met veel drama, plezier, romantiek en een goed einde. Het verhaal is wat voorspelbaar en sommige gebeurtenissen zijn een beetje cliché, maar toch is deze film erg vermakelijk om naar te kijken. De herkenbare gebeurtenissen en interacties, de goed gekozen muziek, de romantische scènes en natuurlijk de leuke cast maken het kijken van deze film een feestje.

Elle is een heel leuk personage: ze stal wat mij betreft echt de show. Elle is one of the guys, onhandig, vrolijk, ietwat ongemakkelijk, eerlijk, zegt precies wat ze denkt en heeft veel humor. Met Elle in de buurt is het nooit saai, wat een leuke meid. Lee is net zo gek als Elle en een ontzettend trouwe vriend. De interactie tussen Elle en Lee is hilarisch en geeft zo’n goed gevoel. Iedereen wenst een innig vriendschap zoals deze twee karakters die met elkaar hebben. De manier waarop ze met elkaar lachen, dansen en kletsen is de drijvende kracht achter deze film en belooft veel voor de andere films in deze reeks.

Noah is de broer van Lee en de love interest van Elle. Ik vond hem vooral in het begin niet erg sympathiek: Noah is stoer, onverschillig en oppervlakkig. Hoewel hij Elle heel graag wil beschermen, doet hij dit op de verkeerde manier, een manier die eerder verstikkend dan helpend is. Noah lijkt wat issues te hebben wat betreft het omgaan met zijn woede en ik vind het jammer dat die verhaallijn niet wat verder uitgewerkt is. Ik hoop dat dit in de andere films nog aan de orde komt.

De romantische klik die Elle en Noah hebben is echter wel duidelijk aanwezig, vooral in de tweede helft van de film. Misschien wel logisch ook, want Joey King en Jacob Elordi waren tijdens de opnames van deze film ook daadwerkelijk aan het daten met elkaar. De vonken springen van het stel af, mooi om te zien.

Het acteerwerk in deze film vond ik goed: alle personages worden geloofwaardig neergezet. Hoewel ik Elle vooral in de eerste helft van de film wel erg vaak iets te verdrietig vond kijken, worden haar emoties realistischer en herkenbaarder naarmate de film vordert.

Deze film laat zien hoeveel ellende één kus kan veroorzaken, maar ook hoe het leven op de middelbare school eruitziet. Hoe leuk het kan zijn, hoeveel plezier er gemaakt kan worden, maar ook hoe gemeen de leerlingen onderling tegen elkaar kunnen zijn. The Kissing Booth laat zien hoe een eerste verliefdheid eruitziet, hoe je leven na een ruzie verwoest kan lijken en hoe je van kleine momenten kan leren. Hoe ouders zien dat hun kinderen steeds groter en zelfstandiger worden en hoe je door bepaalde gebeurtenissen gevormd wordt tijdens je tienerjaren. Maar bovenal toont The Kissing Booth hoe memorabel je jaren op de middelbare school (kunnen) zijn en hoe je daar vooral van moet genieten.

Ik geef The Kissing Booth vier sterren en kan niet wachten om deel 2 van deze filmreeks te zien!

Romantiek ❤️❤️❤️

Drama ⭐️⭐️