Recensie: Wildvuur – Elmar Otten

Wildvuur van Elmar Otten

In februari kwam er een berichtje in onze YA-groep online met de vraag of iemand Wildvuur wilde lezen en recenseren. Zoals jullie ondertussen wel weten, vind ik het fijn om soms uit die comfortzone te stappen en te gaan voor boeken die mij, op het eerste gezicht, niet meteen aan zouden spreken. Ben jij benieuwd of dit boek mij heeft weten te overtuigen?

Wildvuur is alleen uitgegeven als e-book. Hierdoor valt de cover, op een e-reader, misschien een beetje weg in verband met de grijstinten. Hierboven staat de cover weergegeven in kleur, zodat jij een goed beeld krijgt. De combinatie van de diepe(re) roodtinten en het goud zijn echt prachtig. In het midden staat een boom afgebeeld met daaronder duidelijke wortels. Het zegt in eerste instantie nog niet veel. Dit krijgt, na het lezen van het boek, wel echt een betekenis en voornamelijk veel vragen wat het nog gaat betekenen. Een sterk punt is dat de cover meteen fantasy uitstraalt.

In Wildvuur wordt de jonge Vesper, samen met zijn moeder en broer Or, meegenomen door een vreemd volk. De leider van dit volk, Angr, houdt vol dat Vesper hem heeft gecreëerd en de God is van hun volk. Het leven van Vesper komt op zijn kop te staan als hij verantwoordelijk lijkt te zijn voor de vernietiging van de wereld om hem, terwijl hij moeite heeft om zich dit te herinneren. Zijn broer is ondertussen in de leer bij een oude vrouw en zijn moeder is ernstig ziek geworden. Is het mogelijk voor hen om te ontsnappen en valt alles op zijn plek?

Wildvuur begint vrijwel meteen! In een schuingedrukte tekst begint een conversatie die voor jou, als lezer, nog onduidelijk is. Vervolgens begin je met het lezen van het ‘normale’ verhaal en word je daar meteen ingegooid.

De schrijfstijl wil ik even loskoppelen van het verhaal. Want de schrijfstijl op zich leest vlot, de zinnen staan er en vertellen iets. Uit alles komt naar voren dat de schrijver goed heeft nagedacht over hoe hij zijn verhaal wilde vertellen. Alleen in combinatie met het verhaal kwam dit niet helemaal tot zijn recht. Dit hangt allemaal samen met het feit dat je meteen in het verhaal gegooid wordt, zonder verdere inleiding. Een goede inleiding had zeker niet misstaan in het boek waardoor de lezer een goed beeld had kunnen vormen.

Het is belangrijk om de aandacht bij Wildvuur te houden. Er worden namelijk nogal wat personages geïntroduceerd. Elk met een eigen rol. Het enige minpunt hiervan is dat niet alle personages, hun beweegredenen en/of achtergronden duidelijk zijn en er een bepaalde diepgang mist.

Wildvuur is geen dik boek en bestaat uit 12 hoofdstukken en dat beviel mij wel. Deze hoofdstukken waren niet te lang en niet te kort. Omdat ikzelf echt moeite had om goed in het verhaal te komen, vond ik deze balans erg fijn!

Wat een fantasierijk boek is Wildvuur! Dat vond ik echt het sterkste punt van heel het boek, alles ademt fantasie en een compliment voor de schrijver hoe dat naar voren komt. Voor mij persoonlijk duurde het echter lang voordat ik de wereld van Vesper een beetje begon te begrijpen. Ik had zoveel vragen welke een lange tijd onbeantwoord bleven (en zelfs na het lezen van het boek nog niet altijd even duidelijk zijn). Hierdoor was mijn leesplezier de eerste helft ook aanzienlijk minder dan de tweede helft. In de tweede helft kwam steeds wat meer actie naar voren en nam de spanning met momenten toe. Dit zorgde ervoor dat mijn leesplezier werd vergroot!

Wildvuur is het eerste deel uit een trilogie! Daarmee is het zeker geen afgerond verhaal en eindigde het juist met een cliffhanger, die mij wel laat verheugen op het volgende deel. Want ik wil die zeker weten gaan lezen. De schrijver heeft mij daar, zeker gezien de tweede helft van het verhaal, wel van weten te overtuigen. Het boek krijgt van mij 3 sterren.