Recensie: CTRL-A- Juultje van den Nieuwenhof

CTRL-A Juultje van den Nieuwenhof

CTRL-A Wat als de waanzin wint?

Robin en zijn vriendin Elin en zijn vriend Appie zitten in 4 Havo. Na school vinden ze het heerlijk om samen wat te chillen aan de rand van de stad op de heuvel. Toch lijkt er wel iets met Robin aan de hand. Zeker wanneer zijn mentor opvallende dingen ziet en zich er mee gaat bemoeien voelt Robin dat hij onder druk staat. Zijn vriendin Elin maakt zich zorgen en vertrouwt het niet, ook voor Appie voelt het niet goed. Wat is er toch aan de hand?

De cover

Op de cover zien we de waarschijnlijke hoofdpersoon staan. Op de achtergrond een rode lucht en verder is de cover donker. Dat beeld past goed bij het boek. Het verhaal is er een met een donker randje. De hoofdpersoon worstelt met zich zelf en zit niet goed in zijn vel. Die dreiging voel je al wanneer je naar dit boek kijkt. De titel CTRL-A begrijp ik wel, maar vind ik niet per se toepasselijk voor dit boek. De subtitel daar-in-tegen wel. Wat als de waanzin wint? Want dat is het gevoel wat je krijgt wanneer het boek uit is, je krijgt er kippenvel van!

CTRL-A is een vlot en jeugdig boek. Het behoort tot de serie novelles van Kluitman en door de proloog is je nieuwsgierigheid meteen gewekt. Vanaf bladzijde 1 wil je het boek niet meer weg leggen en weten wat er zal gebeuren. Omdat het een kort verhaal is, zit er veel vaart in het verhaal. Dat leest erg prettig en de korte hoofdstukken maken het verhaal laagdrempelig.

Het verhaal is geschreven vanuit verschillende personages. Dat maakt het verhaal extra levendig. Je leeft mee met de hoofdpersoon, maar kunt ook meekijken in de gedachten van de anderen. Robin lijkt op het oog ook een rustige jongen die het prima doet op school. Toch merk je al snel dat hij worstelt met vervelende gedachten. Zijn mentor, Van Erven vindt dat Robin opvallend gedrag laat zien op school en kan dit niet loslaten. Ze wil hem graag helpen, maar vindt daarbij weinig bijval van haar collega’s. Robins beste vriend Appie begrijpt best wel dat Robin met rust gelaten wil worden. Robin is gewoon wat gesloten en heeft gewoon wat tijd nodig, denkt Appie. Appie is blij met hun vriendschap en kan het ook erg goed vinden met Elin.

Heden en verleden

Af en toe schakelt CTRL-A tussen heden en verleden. Juultje van den Nieuwenhof geeft ons dan een inkijkje in het verleden van Robin. Zonder te veel weg te geven over wat er precies is gebeurd zorgt dat voor nog meer nieuwsgierigheid, en leeft het verhaal nog meer. Dat heeft ze knap gedaan.

De schrijfstijl van Juultje van den Nieuwenhof is zeer laagdrempelig en passend bij de doelgroep. Er zit tempo in het verhaal en dat is wat je wil, je wil doorlezen en weten hoe het verhaal gaat eindigen. Door de wisseling van personages lees je makkelijk door het verhaal heen. Het is mooi dat ze dit onderwerp aansnijdt, want het is vaak een taboe om te praten over psychische klachten. Omdat dit een kort verhaal is, mis ik ergens wel wat diepgang, ik zou best veel meer te weten willen komen over de hoofdpersonen en het verhaal zou van mij uitgebreider mogen zijn. Maar alles bij elkaar… complimenten voor van den Nieuwenhof dat zij er toch een sterk verhaal van heeft gemaakt.

CTRL-A is een echte young adult. Iedereen die houdt van korte verhalen en spanning zal net als ik enthousiast zijn over dit boek.

Ondanks dat Juultje van den Nieuwenhof voor mij nog een onbekende auteur was, ben ik er zeker van dat ik vaker boeken van haar wil lezen. Ik bestempel dit boek graag als een aanrader met een verrassend einde!!

Picture of Manon Megens

Manon Megens

Als kind hield Manon Megens al enorm van het lezen van boeken. Elke zaterdag was ze wel in de bibliotheek te vinden. Nog steeds kan ze zichzelf verliezen in de mooie verhalen, genietend met een kop thee op de bank. Ze leest graag verschillende genres, maar een thriller blijft toch haar favoriet. Manon heeft twee kinderen en is juf op een basisschool. Ze vindt het geweldig om het leesvirus over te brengen aan de kinderen. Naast lezen gaat ze ook erg graag wandelen en houdt ze van lekker eten. Maar wanneer ze tijd over heeft, vind je haar toch echt met een boek op schoot!