Recensie De geschiedenis van Jane Doe – Michael Belanger

“Als er iemand was die een samenhangend geheel van Janes verhaal kon maken, dan was ik dat.”

Raymond Green

Michael Belanger maakt een succesvol debuut met De geschiedenis van Jane Doe. Dit coming-of-age verhaal over liefde, verlies, complottheorieën en groene koeien raakt je recht in het hart en laat je tegelijkertijd verschrikkelijk lachen. Fans van John Green zullen dit verhaal zeker waarderen. In dit boek voert Raymond ‘Ray’ Green je mee naar het slaperige stadje Burgerville in Connecticut. Als geschiedenisfanaat weet hij alles over het verleden van de stad. De lokale legendes en overleveringen van Burgerville zijn volgens Ray fascinerend, maar nog fascinerender is het nieuwe meisje in zijn klas – Jane Doe. Terwijl Jane er alles aan doet om haar verleden te verbergen, doet Ray er juist alles aan om die te achterhalen. Maar net wanneer hij denkt haar door en door te kennen, gebeurt het ondenkbare waardoor Ray gedwongen wordt om Janes geschiedenis met andere ogen te zien.

Kwestie van perspectief

De geschiedenis van Jane wordt verteld door twee Rays: Ray vóór de ondenkbare gebeurtenis en Ray ná de ondenkbare gebeurtenis. De eerste Ray is hoopvol, grappig en tot over zijn oren verliefd op Jane. De tweede Ray is somber, depressief, en kapot van liefdesverdriet. Deze twee vertellers komen om de beurt aan het woord, waardoor een prachtige verhaallijn ontstaat. Tijdens het lezen vraag je je telkens af hoe het komt dat opgewekte Ray I depressieve Ray II is geworden en wat Janes bijdrage daaraan is. Het antwoord op deze vraag vind je op het punt waar het heden en verleden elkaar ontmoeten – en je hart breekt.

Geschiedenisfeiten en complottheorieën

Wat Michael Belanger ontzettend knap heeft gedaan, is het integreren van de geschiedenis van Burgerville in de verhaallijn. Ray is een meesterlijke geschiedenisleraar. Op komische wijze vertelt hij over de eigenaardige inwoners en bezienswaardigheden van Burgerville. Hij doet dit zo overtuigend, dat je bijna begint te geloven dat dit stadje echt bestaat. (Om je uit de droom te helpen: mijn zoektocht op Google Maps naar ‘Burgerville, Connecticut’ leverde niks op.) Agressieve koeienaanvallen, een stadhuis met allerlei boobytraps, dolende geesten … de geschiedenis van Burgerville is hilarisch en verdient het daarom om benoemd te worden.

Stel, je wil meer te weten komen over bizarre complottheorieën? Wie kun je daarvoor vragen? Het antwoord is Jane. Waar Ray gek is op feiten, is Jane gek op complottheorieën. Als enthousiaste complotfanatiekeling draagt ze onder andere graphic t-shirts bedrukt met haar favoriete complottheorieën, en helpt ze haar zelfbedachte complottheorie de wereld in. Weest gerust, Jane is niet de typische complotdenker. Ze weet donders goed dat het waarheidsgehalte van de complottheorieën voor geen cent deugt, en dat maakt haar des te leuker.

Een onverslaanbaar trio

In elk boek bestaat er dat ene beruchte trio. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde trio’s uit Percy Jackson en Harry Potter. Hoewel de leden van het trio uit De geschiedenis van Jane Doe geen speciale krachten bezitten, zijn ze legendarisch. Ray Green en Jane Doe zijn net voorgesteld, alleen Simon Blackburn nog niet. Zijn rol? Die van de vampierfictieminnende sidekick. Michael Belanger heeft op zijn zachtst gezegd een interessant trio neergezet. Een geschiedenisfreak, een complotdenker en een vampierfanboy: personen van wie je geen afscheid wil nemen, maar van wie je het uiteindelijk toch zal moeten.

Al met al is De geschiedenis van Jane Doe een echte aanrader. Het boek heeft alles wat de lezer wil: een schitterende cover, humoristische personages, een interessante achtergrond en – het belangrijkste – een wonderschoon maar tegelijk droevig verhaal om te vertellen. Michael Belanger kan trots zijn op dit boek. Vier sterren, geen twijfel over mogelijk.

Picture of Mei-yun Boswinkel

Mei-yun Boswinkel

Mei-yun Boswinkel (17) leest alles wat ze maar te pakken kan krijgen: van etiketten op pindakaaspotten tot tumblr fanfiction tot manga. Sinds kort beoefent ze zelf het schrijversvak aan kunstacademie ArtEZ in Arnhem.