Recensie: Kartonnen Sterren – Seren J. Smedt

Kartonnen sterren

Seren J. Smedt debuteerde onlangs met haar eerste volwaardige boek Kartonnen Sterren bij uitgeverij Hamley Books. Eerder schreef ze ook al de novelle Het laatste wat ik zag. Wanneer Livs vader terugkeert uit Amerika, is hij niet meer dezelfde man waardoor hun vader-dochter relatie compleet de mist in gaat. De sfeer is anders en het liefst van al zou hij meteen terug naar Amerika vertrekken. Ze heeft veel zorgen, tot ze Jasper ontmoet. Hij laat haar wegdromen onder een hemel van sterren. Maar niet alle sterren schitteren als kristal. Sommigen zijn zo hard als karton.

Lief en aangenaam debuut

Kartonnen Sterren is een lief en aangenaam debuut. Seren heeft een fijne schrijfstijl met korte zinnen en niet al te lange hoofdstukken waardoor het boek erg vlot leest. Gedurende het verhaal leer je Liv goed kennen en Seren beschrijft dan ook op een mooie manier wat Liv allemaal voelt. Ook de thema’s die afgewisseld worden in het verhaal zullen erg herkenbaar zijn voor vele lezers, daarbij denk ik aan de moeilijke relatie tussen haar ouders, maar ook typische liefdesperikelen en mogelijks ook de heftige gebeurtenissen die ze meemaakt. Het verhaal begint vrij rustig en in het begin gebeurt er nog niet zoveel, maar meer naar het einde toe vinden de heftige gebeurtenissen plaats. Seren maakt ook regelmatig gebruik van tijdssprongen, waardoor het allemaal wel heel snel gaat.

Het verhaal mist hier en daar diepgang

Desondanks dat het een fijn verhaal is, heeft het me niet echt omvergeblazen. Gedurende het verhaal gebeuren er namelijk soms best wel heftige zaken, maar daar wordt niet altijd even diep op ingegaan. Daardoor raakte het boek me niet zoveel als ik had verwacht, al ben ik er van overtuigd dat dit boek anderen wel zal ontroeren. Daarnaast zijn er enkele personages waarover je graag meer zou willen te weten komen. Verder is het einde ook vrij voorspelbaar, al past het wel bij de rest van het verhaal.

Kartonnen Sterren is een dromerig en aangenaam debuut dat af en toe wel wat diepgang mist. Deszondanks zullen vele lezers zich herkennen in dit boek. Hoe dan ook ben ik benieuwd wat Seren in de toekomst nog zal schrijven, aangezien je na het lezen van dit boek niet kan ontkennen dat Seren heel wat potentie heeft als schrijfster. Dit boek schreef ze toen ze zestien was. Ik geef dit boek drie kartonnen sterren.