Recensie: Voor verdriet heeft niemand tijd – Monica Haak

Voor verdriet heeft niemand tijd, het debuut van Monica Haak, kwam eind september uit bij uitgeverij Hamley Books. Het verhaal gaat over Liv en Emerald, twee tienermeisjes die elk een groot verlies hebben geleden. Ze ontmoeten elkaar als Liv naar de andere kant van het land verhuist, nadat ze haar vader heeft verloren. Omdat ze verhuist, gaat ze ook naar een nieuwe school. Daar ontmoet ze al snel Emerald. Emerald moet niets van Liv weten, maar Liv weet met haar enthousiasme toch door Emerald’s muur heen te komen en zo worden de twee meisjes al snel beste vriendinnen. Wanneer Liv Emerald’s grootste geheim ontdekt, wordt hun nog kwetsbare, prille vriendschap op de proef gesteld.

Thematiek

Aan het begin van het boek staat een waarschuwing dat het verhaal depressies, rouwverwerking en jezelf pijnigen (automutilatie) bevat. Deze waarschuwing is zeker goed gekozen, omdat het best confronterend kan zijn om het boek te lezen als je hier in je omgeving mee te maken hebt of hebt gehad. Ook op het einde van het boek wordt er verwezen waar je terecht kan indien je over de thematiek wil praten.

Ondanks de zware thematiek weet Monica Haak het boek vlot te houden. Liv en Emerald komen om de beurt een hoofdstuk aan het woord. Ook de persoonlijke blog van Emerald wordt in het boek geplaatst. Dat is niet echt een meerwaarde voor het verhaal omdat Emerald al vertelt wat ze op haar blog schrijft. Toch is het als lezer wel leuk om de blogposten zelf ook te lezen, maar het is twee keer hetzelfde.

Positiviteit

Er zitten niet enkel negatieve en zware momenten in het boek, maar ook een heleboel vrolijke momenten. Er komen ook andere thema’s aan bod zoals: vriendschap en liefde. Monica Haak vermeldt zeer veel film-, song- en boektitels. Dat is een toffe aanvulling voor tieners; zeker als je de titels kent. Deze vrolijke momenten maken dat de zware thematiek niet zo zwaar overkomt op de lezer. De momenten wanneer Liv en Emerald hun verdriet aan de kant zetten en werken voor hun project voor school, zorgen voor afwisseling in het verhaal.

Het is zeker een boek dat gelezen moet worden door deze leeftijdsgroep. Het gaat over een zware thematiek, maar dit boek draagt zeker bij tot het meer bespreekbaar maken van dit onderwerp.

De vlotte schrijfstijl van Monica Haak zorgt ervoor dat je het boek in een ruk wilt uitlezen. Ook de bijzondere en onverwachte wendingen in het verhaal maken dat je dit boek niet zal kunnen wegleggen en al helemaal niet zonder een traantje weg te pinken zal kunnen lezen.

Het boek krijgt van mij 4 sterren.