Recensie: Liefde van A tot Z – S.K. Ali

Saints and Misfits by S.K. Ali - auteur van Liefde van A tot Z

De Canadese schrijfster S.K. Ali debuteerde in 2017 met Saints and Misfits. Haar debuut werd bekroond met een APALA Honor Award en een Middle East Book Honor Award. Daarnaast werd Saints and Misfits ook genomineerd bij de William Awards. Na de publicatie van haar tweede YA-boek Liefde van A tot Z heeft ze ook al een prentenboek geschreven (The Proudest Blue) en onlangs verscheen Once Upon An Eid, een boek waarin verhalen staan van vijftien islamitische schrijvers, waarvan zij de editor was.

Liefde van A tot Z vertelt het verhaal van Zayneb en Adam. Zaynebs docent blijft haar klas er maar aan herinneren hoe ‘slecht’ moslims wel niet zijn. Nadat ze ingaat tegen haar docent wordt ze geschorst. Door haar onterechte schorsing wordt ze naar haar tante in Doha (Qatar) gestuurd. Op de luchthaven zien Zayneb en Adam elkaar voor de eerste keer. Adam heeft multiple sclerose en gaat niet meer naar school. Zijn moeder is aan dezelfde ziekte gestorven en hij probeert de herinnering aan haar levend te houden. Daarnaast wilt hij zijn vader niets vertellen over de diagnose omdat zijn vader nog rouwt om zijn moeder. Verder houden ze allebei per toeval ook hetzelfde Wonderen en Rariteiten-dagboek bij, wat hen al meteen verbindt.

Interessante personages

Zayneb en Adam zijn levensechte personages. Ze vertellen afwisselend hun verhaal en wat ze allemaal meegemaakt hebben en momenteel meemaken. Daarnaast is het meer dan enkel een liefdesverhaal. Het verhaal van Zayneb toont dat islamofobie nog steeds een probleem is en hoe ze met die haat probeert om te gaan. Adams verhaal is erg aangrijpend en schetst – voor zo ver ik het kan beoordelen – een goed beeld van iemand met multiple sclerose. Tijdens het lezen van het boek krijg je ook een beter beeld van de ziekte. De twee hoofdpersonages groeien gedurende het verhaal dan ook dichter naar elkaar toe. Ze zijn beiden moslim, maar Adam heeft veel minder last van de haat waar Zayneb mee te maken krijgt aangezien hij geen hoofddoek draagt.

Hier en daar is het boek wel niet erg realistisch. Zo is het wel heel toevallig dat ze elkaar tegenkomen na het moment op de vlieghaven en dat ze hetzelfde soort dagboek bijhouden. Desondanks zijn deze elementen noodzakelijk voor het verdere verloop v an het verhaal. Verder werden Zayneb en Adam goed uitgewerkt, maar is dat bij de andere personages wel wat minder het geval.

Fijne schrijfstijl

S.K. Ali heeft een pakkende en vloeiende schrijfstijl waardoor het boek erg vlot leest. Vanaf het begin ben je meteen mee en gedurende het verhaal kan je je meer en meer inleven in de personages. Ook het concept met de wonderen en rariteiten is een fijne toevoeging aan het verhaal. Daarnaast heeft ze ook een erg beeldende schrijfstijl. De hoofdstukken zijn niet al te lang en de afwisseling tussen de personages maakt het boek nog afwisselender. Daarnaast zijn er ook enkele hoofdstukken geschreven vanuit een alwetende verteller, wat ik ook wel erg creatief vond. Al kan ik erin komen dat niet iedereen daar zo’n fan van is.

Belangrijke maatschappelijke thema’s

Desondanks dat het verhaal niet altijd even realistisch is, heeft S.K. Ali een mooi en aangrijpend verhaal weten neer te zetten. Er zitten dan ook belangrijke thema’s in het verhaal, met name islamofobie, rouw en uiteraard liefde. Liefde van A tot Z is verder een aanrader voor wie fan is van Een bijna eindeloze afstand van Tahereh Mafi. Het boek doet je op het ene moment lachen en op het andere moment huilen. Het is daarnaast een ideaal boek om bij te leren over andere culturen. Ik geef het boek dan ook vier sterren en raad het iedereen aan. Hopelijk vertaalt Best of YA ook nog ander werk van deze auteur.