Recensie: ‘The Hunger Games: Mockingjay Part 2’

mockingjay

mockingjayHet langverwachte einde van The Hunger Games is eindelijk hier en het is tijd voor dit avontuur om te eindigen. En laat ik je dit alvast vertellen: het zal je absoluut niet teleurstellen. De film begint waar het in deel één was gebleven, en dat bedoel ik letterlijk, geen mooie voorstukjes en inleidingen gewoon BAM je beland er weer middenin.

Samenvatting

In het vorige deel hebben we meer gezien over de rebellen en hoe ze de districten wilden verenigen, maar nu gaat het echte werk beginnen. Hun leger wordt klaargemaakt om het Capitool in te gaan en voor eens en voor altijd een einde te maken aan de tirannie van president Snow. Hoewel Katniss wordt gevraagd om in district 13 te blijven, zal ze er alles aan doen om mee te gaan met als specifiek doel om Snow te vermoorden.

Constante spanning

Dat is waar de spanning en actie begint, want daar zit deze film boordevol mee. Vanaf het moment dat Katniss en de anderen het Capitool binnenlopen, heerst er constante spanning. Hier wemelt het van de pods en vredesbewakers die het op hun gemunt hebben. Nergens lijken ze veilig en dat zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel zit. Ook zullen, net zoals in de andere films uit de serie, de schrikmomenten niet ontbreken.

Maar denk niet dat de film alleen maar over de oorlog gaat, dat ze alleen maar aan het vechten zijn. Er gebeurd zo veel meer in dit laatste deel. Peeta is terug uit het Capitool en begint langzaam te realiseren wat wel en niet zijn echte herinneringen zijn. Hij is verward en heeft het er duidelijk moeilijk mee. Katniss weet ondertussen niet meer of hij zoals voorheen een vriend is of dat ze nog steeds gevaar loopt bij hem.

Een waardig einde

Daarnaast heeft Katniss steeds meer moeite met de doden die er vallen. Wanneer iedereen om haar heen zegt dat het oorlog is en dat er nu eenmaal doden vallen, vraagt zij zich af of het niet anders kan. Ze voelt zich schuldig, omdat ze iedereen in het idee heeft meegetrokken en voelt nu de consequenties. Als kijken leef je mee, denk je mee, maar realiseert net zoals Katniss dat ze machteloos staat.

En als laatst krijg je natuurlijk antwoord op de vraag waar fans al vanaf de eerste film over piekeren. Wie gaat Katniss kiezen: Gaat ze voor Gale of toch voor Peeta?

Conclusie: The Hunger Games Mockingjay Part 2 is het perfecte einde van de serie. Het zal zeker aan je verwachtingen voldoen, op het gebied van actie en spanning, maar ook in het verhaal. Dit deel maakt de serie compleet en ik kan me geen beter en toepasselijker einde voorstellen.

Waardering: 5/5

Picture of Eline van den Berg

Eline van den Berg