Carlos Ruiz Zafón is bekend onder een wereldwijd lezerspubliek. Hij schrijft niet alleen voor volwassenen, maar richt zich nu ook op young adults. Eerder schreef hij al De Nevelprins, een boek dat goed werd ontvangen door de pers. Zojuist is zijn tweede coming-of-age-roman verschenen en ik kan alleen maar zeggen dat het een echte aanrader is. Het middernachtspaleis is mysterieus, spannend en heeft geweldige personages die allen van elkaar verschillen, maar elkaar perfect aanvullen. Ik mocht hem interviewen over zijn nieuwste boek. Het resultaat kun je hieronder lezen.
Wat heeft je geïnspireerd om zo’n buitengewoon verhaal te schrijven, waarbij je een verlaten treinstation een heel belangrijke betekenis geeft?
Ik heb altijd van oude treinstations gehouden, van die stations die eruit zien als negentiende-eeuwse kathedralen van staal en glas.
Een tijd terug las ik over de geschiedenis van de Stad Calcutta. Dit intrigeerde mij. De beelden van dit verhaal doken op in mijn gedachten. De meeste ideeën komen eerst als beelden in me op, en in dit geval was het een beeld van een vlammende trein die dwars door de stad ging. Ik begon aan het verhaal en probeerde sommige gegevens die ik had gelezen over de geschiedenis van Calcutta in het verhaal te verweven.
Waarom begin je het verhaal vanuit het oogpunt van Bens beste vriend?
Ik wilde een verteller met een ander perspectief op de gebeurtenissen, iemand die getuige zou zijn van alles wat met zijn vrienden stond te gebeuren en die in staat zou zijn om het later in zijn leven te herinneren om deze gebeurtenissen te overdenken. Op deze manier geef ik verschillende lagen en focus aan het verhaal.
Een centraal personage in het verhaal is Jawahal. Heeft zijn naam een betekenis?
Niet echt. Het is een naam die ik uit het register van de geschiedenis van Calcutta heb gehaald.
De personages van het Chowbar Genootschap zijn nogal uiteenlopend. Waarom heb je gekozen voor zo’n gezelschap?
Ik wilde veel personages creëren die van elkaar verschilden, zodat het verhaal wordt verrijkt. Ik denk dat goede verhalen altijd zijn gebaseerd op personages dan alleen louter het plot.
Een van de personages sterft aan het eind. Hoe ben je tot deze beslissing gekomen?
Wanneer ik een verhaal schrijf probeer ik eerlijk en consequent te zijn naar zijn eigen interne logica. Soms betekent dit dat je een personage moet laten gaan waarvan je eigenlijk houdt. Verhalen vertellen weerspiegelt het leven, vind ik.
Wie is je favoriete personage en waarom?
Ik vind ze allemaal leuk, met hun gebreken en kwaliteiten. Voor mij is dit een verhaal met verschillende hoofdpersonages, wat je een ensemble stuk mag noemen.
Heb je Calcutta bezocht en bestaat, bijvoorbeeld, het weeshuis waar het Chowbar Genootschap woont?
Helaas, dat heb ik niet bezocht. Ik bestudeerde de geschiedenis, de geografie en de periode en ik was heel precies in het documenteren ervan. Zulke weeshuizen waren gewoon in die tijd in de stad, hoewel deze verzonnen is, net als sommige andere plekken die in het verhaal naar voren komen.
Zit er een boodschap in jouw verhaal waarvan je hoopt dat het de lezers bereikt?
Ik hoop dat er veel elementen in het verhaal zitten die lezers inspireren om na te denken over veel dingen. Ik geloof dat een verhaal veel boodschappen heeft en, wat belangrijker is, veel vragen oproept die de lezer aanspoort tot nadenken.
Is er iets in het bijzonder dat je uitdagend vindt aan jouw schrijven?
Alles is voor mij een uitdaging, van het eerste woord tot de laatste. Ik hoop dat het makkelijker wordt, maar dat is het niet. Niet voor mij, in ieder geval.
Wat was het moeilijkste gedeelte van het schrijven van het verhaal?
Het schrijven van een boek is altijd moeilijk voor me. Ik denk dat in dit geval het moeilijkste was om deze specifieke wereld tot zijn recht te laten komen en tot leven te brengen voor de lezer.
Is dit een verhaal dat door elke doelgroep gelezen kan worden?
Ik schreef dit verhaal voor jonge mensen, maar ik denk dat het door iedereen gelezen kan worden. Ik hoop ook dat velen het zullen lezen.
Heb je al plannen voor toekomstige verhalen?
Ik werk momenteel aan een nieuw verhaal. Ik heb een overvloed aan plannen voor toekomstige romans. Ik hoop slechts dat ik de tijd en de energie heb om de helft ervan te mogen realiseren.