Recensie: Ugly Girls

ugly girls

Ugly Girls geschreven door: Lisa Bjärbo, Johanna Lindbäck & Sara Ohlsson

Ugly Girls volgt drie meiden op een middelbare school in Zweden. Eleni, Jasmine en Tilde. Deze drie meiden zijn heel verschillend en begeven zich in andere sociale kringen op school. Toch hebben ze een ding gemeen. Ze willen erachter komen wie er achter het Ugly Girls Instagramaccount zit. Dit is de plek waar geen enkel meisje wil eindigen. Ook al zijn ze zo verschillend, besluiten ze hun krachten te bundelen en op zoek te gaan naar de dader.

Het boek volgt Tilde, Eleni en Jasmine. De hoofdstukken worden afgewisseld tussen hen en je beleeft het verhaal dus door de ogen van de drie meiden. Dit is erg interessant. In het ene hoofdstuk lees je bijvoorbeeld dat Tilde zich druk maakt om iets wat ze tegen Jasmine heeft gezegd en ze bang is dat dit verkeerd over kwam. Ik het hoofdstuk van Jasmine lees je dan vervolgens dat ze dit juist een goede opmerking vond. Dit zet je wel meer aan het denken over je eigen gedachtes en hoe andere mensen je dan eigenlijk zien. De drie meiden zijn erg verschillend en het is daarom leuk om het verhaal vanuit iedereens perspectief te lezen. Ze hebben allemaal een achtergrondverhaal en een reden waarom ze zo zijn als ze zijn, dit komt duidelijk naar voren. Verder blijft het redelijk aan het oppervlak, er werd niet heel diep ingegaan op iedereens gevoelens en gedachten, maar ik vond dat het wel diep genoeg gebeurde.

Het boek gaat over vriendschap en verraad. Daarnaast gaat het ook over wat een bepaalde gebeurtenis mentaal met je kan doen. Het plaatsen van foto’s van meisjes op een account en ze lelijk noemen hakt erg op hun mentale gezondheid in. Het is erg belangrijk om je te realiseren wat zoiets met je kan doen. Dat is een belangrijke boodschap van dit boek. Ook is het interessant om te lezen hoe de meiden naar elkaar toe groeien en elkaar aanvullen, terwijl ze op het eerste oog niet bij elkaar passen.

De schrijfstijl van dit boek is erg fijn. Het las heel gemakkelijk en ik had het boek binnen twee dagen uit. Ik was benieuwd hoe het af zou lopen, maar dankzij de schrijfstijl had ik ook zin om door te lezen. Het was erg gemakkelijk en er werd niet veel ingegaan op details zoals de omgeving bijvoorbeeld, maar dat vond ik niet storend.

Ik heb genoten van dit boek. Het was wel erg simpel en ook voorspelbaar, waardoor ik denk dat het voor een iets jongere doelgroep bedoeld is. Ik denk dat jongeren op de middelbare school dit boek goed zouden kunnen waarderen. Toch vond ik het erg leuk om te lezen, een goed boek om even tussendoor te lezen. Het hield mijn aandacht vast en was vermakelijk. Ik geef het drie en een halve ster.