Recensie: Eenbeen – Thijs Goverde

Thijs Goverde neemt je in dit boek mee naar een toekomstige wereld in oorlog, waarin veel afhangt van de plussen en minnen die je verzamelt en de klimaatverandering blijvende schade heeft aangericht. Soldaten die terugkeren van de oorlog komen terecht bij boerenfamilies, die hen onderdak geven. De familie van Roosmarijn kijkt er naar uit om een soldaat te ontvangen, maar is teleurgesteld wanneer blijkt dat Memet het niet naar zijn zin heeft op de boerderij. Ze geraken steeds meer in contact met Eenbeen, de soldaat die bij hun buren komt wonen.

Setting

Het verhaal speelt zich af in de toekomst, maar toch voelt het anderzijds wat historisch (en helaas ook actueel) aan door de focus op de oorlog in het verhaal, al was het me niet duidelijk waar die oorlog nu precies om draaide. Anderzijds bevat het futuristische aspecten: zo moeten de personages ervoor zorgen dat ze een zo hoog mogelijke minscore hebben. Die kunnen ze behalen door te ontspullen en onder andere zo weinig mogelijk nieuwe spullen te kopen en energie te verbruiken. Die score brengt ook consequenties met zich mee.

Inleven in het hoofdpersonage

Je kruipt helemaal in het hoofd van de 13-jarige, ietwat naïeve, Roosmarijn die opgroeit in deze wereld. Ze wilt graag kennismaken met Eenbeen en hem beter leren kennen. Hij blijkt alleen wel heel wat geheimen met zich mee te dragen. Roosmarijn evolueert gedurende het verhaal, wat het een coming-of-age verhaal maakt. De andere personages blijven daarentegen vrij vlak en stereotiep. Die hadden wat mij betreft nog wat verder uitgewerkt mogen worden.

Een verhaal dat goed in elkaar zit

Eenbeen is een goed geschreven verhaal waar je eerst wat in moet komen, maar dat verder wel goed in elkaar zit. Je leeft mee met hoe Roosmarijn de wereld beleeft en haar interesse voor Eenbeen. Het boek raakt ook actuele thema’s zoals het boerenprotest en huishoudelijk geweld. Wat mij betreft had het boek nog wat meer uitgewerkt mogen worden, maar ik denk dat de manier waarop het verhaal nu verteld wordt ook jonge Young Adult lezers zal aanspreken. Vandaar geef ik het boek vier sterren.