Recensie: Met jou is het anders – Hanne Eerdekens

Van eigen bodem, queer én young adult? Count me in! Toen ik dit debuut van studente Hanne Eerdekens tegenkwam in de brochure van Pelckmans, wilde ik het boek heel graag lezen. En wat heb ik het boek verslonden!

Waarover gaat het?

In het boek volgen we Nolan Fletcher die wordt uitgedaagd om een dare te doen. Wanneer die viraal gaat, denkt iedereen dat hij verliefd is op Louis Baudelaire. Maar is hij dat wel? Hij wilt zich het liefst zo ver mogelijk wegstoppen, tot een televisiezender hem 5000 euro aanbiedt voor een interview op televisie. Daar kan hij toch geen nee op zeggen? Zo kan hij geld bijeensprokkelen voor nieuwe kleurpotloden voor zijn zus, om zijn mama te helpen die dementie heeft en te betalen voor zijn studie.

Love is love

Hanne Eerdekens heeft met Met jou is het anders een mooi verhaal neergezet dat sterk in elkaar zit. Het hoofdpersonage Nolan is sterk uitgewerkt waardoor je echt van begin tot einde met hem meeleeft en snapt met welke twijfels hij zit. Hij voelt ook aan als een heel ‘echt’ personage dat niet perfect is en leert uit zijn fouten. De manier hoe hij op zoek gaat naar zichzelf en naar zijn seksuele voorkeur is erg mooi om te zien en kan voor veel jongeren die het boek lezen duidelijk maken dat het helemaal oké is om te twijfelen. Wat ik ook fijn vond aan het boek is dat het een realistische kijk geeft op een relatie in plaats van instant love zoals je wel vaker voorbij ziet komen in boeken.

Belangrijke thema’s

Niet alleen de zoektocht naar zichzelf in de liefde speelt een rol in het verhaal, ook thema’s als dementie komen aan bod. Dit geeft een extra lag aan het boek zonder het een zwaar boek te maken. Ook homofobie en homohaat – dat anno 2023 helaas nog steeds niet weg te denken is – komt aan bod wanneer mensen denken dat hij op jongens valt. Naast hoofdpersonage Nolan zijn ook de andere personages, waaronder Isaac, sterk uitgewerkt en blijven deze allesbehalve vlak.

Een vlotlezend boek over de zoektocht naar jezelf

Met jou is het anders is een prachtig YA debuut van Hanne Eerdekens. Het boek krijgt van mij dan ook vier sterren. Als je nog op zoek bent naar een leestip voor komende zomer, laat het dan dit boek zijn. Ik hoop dat veel jongeren dit boek zullen oppakken! Ik ben heel benieuwd naar toekomstige boeken van de schrijfster en hoop ook dat Pelckmans nog meer debuten van eigen bodem gaat publiceren in de toekomst.