Recensie: Arendsoog – Thomas Desmet

Non-fictie boeken had hij al op zijn teller staan. Met Arendsoog maakt Thomas Desmet ook zijn Young Adult debuut bij Standaard Uitgeverij. In het boek, dat zo’n 266 pagina’s telt, volgen we Anton Arend wiens leven compleet veranderde na het ongeval waarbij zijn moeder betrokken was. Zijn leven valt in elkaar en het enige waarvoor mensen nog beroep op hem doen is om mysteries op te lossen. Dat kan hij namelijk als de beste. Kan hij die vaardigheden ook inzetten in de zoektocht naar zichzelf en naar de waarheid achter het ongeval?

De opbouw

Het verhaal is eerst en vooral opgedeeld in verschillende delen waarin Anton in elk deel een ander mysterie probeert op te lossen. Door die afwisseling tussen de verschillende cases leest het boek ook erg vlot en wil je steeds verder blijven lezen. Daarnaast komen we gedurende het volledige verhaal meer over Anton te weten en over het ongeval waar zijn moeder bij betrokken is. Door die rode draad doorheen het boek zit het boek ook sterk in elkaar. Het tempo blijft daarnaast ook hoog gedurende het verhaal waardoor je erg benieuwd wordt naar wat er gebeurd is.

Het boek bevat heel wat personages, waardoor ik soms wat zoek was wie nu precies wie was in het verhaal. Toen ik het boek uitlas zag ik echter dat er achteraan een lijst met personages staat met telkens erbij wat hun rol is in het verhaal. Het zou echter handiger geweest als deze in het begin zou staan of er ergens naar verwezen zou zijn zodat ik tijdens het lezen de lijst regelmatig eens kon bekijken. Die hoeveelheid aan personages zorgde er ook wel voor dat ik wat minder connectie kon vinden met de verschillende personages. De gevoelens van het hoofdpersonage Anton worden daarentegen wel sterk in de verf gezet.

Een zoektocht naar identiteit

Thomas Desmet heeft met Arendsoog een mooi debuut geschreven over zoeken naar jezelf en de waarheid. Hij slaagt erin om een sterk verhaal neer te zetten dat goed in elkaar zit, zowel de mysteries op zich als de rode draad doorheen het verhaal. Vandaar geef ik het boek dan ook vier sterren. Ik zou het vooral aanraden aan beginnende Young Adult lezers die op zoek zijn naar een interessant en spannend verhaal. Ik ben alvast benieuwd wat de auteur nog meer in petto heeft!