Recensie: Onderstroom – Goedele Ghijsen

Onderstroom

Na Vluchtweg, dat afgelopen jaar genomineerd was voor de Leesjury, komt Goedele Ghijsen met Onderstroom met haar tweede boek voor jongeren. De afgelopen maanden gaf ze ook schrijfworkshops doorheen het land. In dit 135-pagina’s tellende jeugdboek lezen we over een vriendengroep die tijdens de vakantie samenkomt aan een rivier. Ze geven elkaar uitdagingen en tasten zo elkaars grenzen af. Wanneer er een mysterieus meisje opduikt, dreigt hun vriendengroep uit evenwicht te geraken.

De thema’s

Het is een coming-of-age verhaal waarin de personages op zoek gaan naar zichzelf. Daarnaast komen ook thema’s zoals liefde, vriendschap, wraak en het aftasten van grenzen aan bod. Het boek toont verder ook hoe (onschuldige) uitdagingen in het verleden een impact kunnen hebben op de toekomst. We krijgen namelijk inzicht in zowel het heden als het verleden. Die twee periodes worden onderscheiden door middel van een andere kleur van de pagina’s.

Vlotlezend verhaal

Goedele Ghijsen weet hoe ze situaties moet beschrijven waardoor je je de plekken in het verhaal, zoals de rivier, helemaal voor je kan zien. Door het verhaal af te wisselen met korte gedichten, weet de auteur je aandacht te behouden en de nodige rust te voorzien in het verhaal. De schrijfstijl zelf is vlot en bevat veel dialoog tussen de jongeren. Zo kan je je al snel identificeren met Aylin, Lucas, Sören, Finn en Elide. Toch miste ik soms wat connectie met de personages, wellicht omdat de personages voor mij nogal jong overkwamen. Wat mij betreft had het boek nog iets langer mogen zijn zodat de verschillende personages nog wat meer uitgewerkt konden worden.

Dat ene uur leek

wel eeuwen te duren,

maar we hadden elkaar.

We keken

de angst

schouder aan schouder

in de ogen.

Goedele Ghijsen heeft met Onderstroom een boek geschreven dat, ondanks het beperkte aantal pagina’s, heel wat thema’s bevat. Dat maakt het een erg gelaagd verhaal. Zeker aangezien we zowel in het heden als in het verleden lezen. Voor mij had het boek wel nog net iets langer mogen zijn zodat we nog wat meer uitdieping zouden krijgen over de personages. Voor lezers die niet vaak een boek oppakken, kan dit boek hen hopelijk aanmoedigen om vaker een boek te lezen! Het is dan ook een ideaal boek voor de beginnende YA-lezer. De doorgewinterde YA-lezer blijft mogelijks wat op zijn honger zitten.