Recensie: Omdat ik altijd al de jouwe was – Emma Anna

Omdat ik altijd al de jouwe was van Emma Anna

Inmiddels is het geen geheim meer dat ik een lichtelijke verslaving heb voor de boeken van Emma Anna. Zij weet mij keer op keer te verbazen met een realistische manier van schrijven, herkenbare situaties of juist te focussen op onderwerpen die niet makkelijk bespreekbaar worden gemaakt. Natuurlijk stond haar nieuwste boek Omdat ik altijd al de jouwe was op mijn leesplanning!

De cover van Omdat ik altijd de jouwe was is mooi vormgegeven. De cover is donkerblauw waardoor de illustraties mooi naar voren komen. Het oogt heel integer en bevat prachtige details uit het verhaal. Op het moment dat er details naar voren komen in een cover, krijgt het verhaal voor mij al een diepere laag en is alles wat makkelijker te visualiseren. Voor mij begint de binding met de personages dan al zonder een woord te hebben gelezen. Nog een groot pluspunt: de titel. Deze vind ik ontzettend mooi en past echt helemaal!

In Omdat ik altijd al de jouwe was maak je kennis met Marly en Robin. Na een vervelende gebeurtenis komt Marly terecht bij een gynaecologenpraktijk en wordt daar geholpen door Robin. Deze lijkt haar te herkennen en Marly blijft door zijn hoofd spoken. Per toeval lopen zij elkaar nog een aantal keer tegen het lijf en er begint een bijzondere band te ontstaan. Deze band wordt steeds diepgaander en komt op het punt dat beide een juiste beslissing moeten maken. Maar, wat valt er te beslissen als je elkaar perfect weet aan te vullen en de liefde zo puur is? Of haalt het verleden Marly en Robin in?

Omdat ik altijd al de jouwe was begint met een waarschuwing over bepaalde onderwerpen die aan bod gaan komen in het verhaal. Op die manier kun jij zelf beslissen of het verhaal wel of niet iets voor jou gaat zijn. Vrijwel in het begin wordt al duidelijk wat er is gebeurd met Marly, waardoor zij naar de gynaecologenpraktijk gaat, en vanaf dat moment zit je in een rollercoaster van emoties. Dat is namelijk iets wat Emma Anna weet vast te houden gedurende het boek. Beide personages hebben een verleden, een rugzakje. De worsteling met dit verleden is bij beide personages voelbaar. Het maakt dat de personages echt worden.

Het realistische aspect van Omdat ik altijd al de jouwe was komt naar voren door verschillende thema’s (o.a. het leeftijdsverschil tussen Marly en Robin), de angsten/worstelingen van beide personages, acceptatie en een zoektocht naar jezelf. De schrijfster heeft een pure manier van schrijven en blijft dichtbij iets wat te herkennen kan zijn voor ons allemaal.

Omdat ik altijd al de jouwe was is een echte ‘slow burn’. Het verhaal gaat langzaam, maar wel met een fijn gemak en vlotte schrijftstijl waardoor het niet saai wordt. De band tussen Marly en Robin die vanaf het begin al heel sterk oogt en steeds diepgaander wordt. Op geen enkel moment heb ik gedacht dat iets te snel ging of niet passend was. Juist doordat het langzamer gaat is er ruimte om een mooie diepgang te kunnen creëren.

Wat een hartverwarmend boek is Omdat ik altijd al de jouwe was. Wederom weet Emma Anna een mooie boodschap over te brengen. Op een vlotte en enigszins luchtige manier weet zij thema’s te bespreken. Geen enkel onderwerp lijkt zij uit de weg te gaan en verpakt dit in een puur en integer verhaal. Het proces van Marly en Robin die op zoek zijn naar zichzelf, worstelen met hun verleden en een weg naar elkaar vinden, voelt bijzonder. De liefde tussen Marly en Robin stond centraal en alles eromheen deed er verder niet toe. Uiteindelijk is dat waar liefde om hoort te draaien, toch? Liefde is iets wat je overkomt, wat je voelt en wat volledig op zijn plek valt met de juiste persoon.

Omdat ik altijd al de jouwe was is een boek waar ik doorheen ben gevlogen. Het bevat mooie onderwerpen, voelbare personages en de les dat liefde altijd kan overwinnen. Als jij bereidt bent om het toe te laten! Het boek krijgt van mij 4 sterren.

Picture of Patricia Ista