Recensie: Het negende huis – Leigh Bardugo

In Het negende huis volgen we Galaxy (hierna Alex) Stern. Een jonge meid die haar leven niet op de rails heeft. Ze zit in het drugscircuit en heeft een gave dat haar leven ingewikkeld maakt: Alex ziet geesten (grijslingen). Op een dag loopt de situatie helemaal uit de hand en is Alex de enige die levend uit het drugspand weet te komen. Als zij wakker wordt staat decaan Sandow naast haar bed en doet haar een aanbod. Een leven op Yale als zij voor de genootschap Lethe komt werken. Alex gaat akkoord en komt op een plek terecht waar haar gave heel wat betekend. Onder leiding van de charmante Darlington zal zij de genootschappen bij staan en controleren. Tot ze op een dag de controle verliest…

Leigh Bardugo kennen we allemaal van haar wereldberoemde Shadow and bone series. Met dit boek slaat zij een hele andere weg in. Om te beginnen met Alex Stern. Een hoofdpersoon waar ik erg moeilijk mee kon binden of volgen. Dat vind ik één van de belangrijkste eigenschappen van een boek. Je hoeft het niet eens te zijn met de acties of ideeën van het hoofdpersonage, maar je moet de redenen achter handelingen kunnen begrijpen. Dat miste ik bij Alex heel erg. Regelmatig werkte zij zichzelf (en anderen) in de problemen. En waarom? Dat is mij nog steeds onduidelijk. Ze heeft een moeilijke jeugd gehad en is in een heeeel verkeerd circuit terecht gekomen. Maar wanneer zij een nieuwe kans krijgt aangeboden grijpt zij die voor mijn gevoel niet met twee hadden aan. Terwijl dat wel in haar aard lijkt te zitten?

Darlington (de begeleider van Alex) had dan wel weer meer diepgang en maakte redeneerbare keuzes. Hij is slim, charmant, maar heeft ook een verborgen duistere kant. Ik vond het een leuke toevoeging dat we het verhaal soms vanuit zijn oogpunt konden volgen. Mocht het tweede deel vanuit hem geschreven worden wil ik dat wel graag lezen. Als het vanuit Alex is hoeft dat van mij niet perse.

Er zijn in het boek nog een heleboel andere personages, maar die zijn niet het uitschrijven waard. Ze zijn ieder uniek op hun eigen manier, maar het zijn er zoveel dat ik morgen nog bezig zou zijn.

De wereld van Het negende huis is er wel een die mij aanspreekt. Het is een doodnormale wereld, maar gaat over de theorie dat er op sommige plaatsen meer energiegolven bij elkaar zijn (een nexus) en daardoor een vorm van magie ontstaat (ik hoop dat ik het zo goed uitleg). Op die nexussen zijn huizen gebouwd (de genootschappen van de Sluier). Ieder genootschap heeft een eigen vorm van magie, maar door gerommel in het verleden (zoals dode zwervers) is Lethe in het leven geroepen. Zij controleren de activiteiten van de huizen en zorgen ervoor dat alles veilig gebeurt. Hier komt de gave van Alex om de hoek kijken. Doordat zij grijslingen kan zien kan zij ervoor zorgen dat het ritueel van de huizen niet verstoord wordt. De verschillende huizen vond ik erg leuk en ik had er eigenlijk wel wat meer van willen zien.

Plottwist

Het duurde enorm lang eer we tot het punt kwamen waar het hele boek om draait (pas na blz. 200). Hierdoor vond ik het echt moeilijk om door het boek heen te komen. Richting het einde (zeg de laatste 70 pagina’s) kwam er actie en werd het spannend. We kregen een verklaring voor het eerste hoofdstuk en kwamen tot een spetterend einde. Dat is wel wat dit boek voor mij gered heeft.

Uitstraling

Ik wil het toch nog even over het boek hebben. Want wat een pareltje is dit. Dankzij de ruffled edges krijgt het boek een oude vibe. Net alsof je het boek van Lethe in je handen hebt. Wel vond ik dit soms lastig lezen, omdat de pagina’s een beetje loslaten of moeilijk omslaan. Ook de cover en binnenwerk is mooi gemaakt. Zoals gehoopt zit er een mooie kaart voorin van de campus. Hier hebben Boekerij en Best of Fantasy echt enorm hun best op gedaan en dat is een applausje waard.

Uiteindelijk ben ik een beetje teleurgesteld. Zo mooi als de buitenkant is, zo moeilijk en soms wat saai is de binnenkant. Zoals ik al zei duurde het lang voordat het verhaal op gang kwam en waren de acties van Alex voor mij onlogisch. Het karakter van Darlington vind ik wel interessant dus ik hoop hier in de toekomst nog wat over te kunnen lezen!