Recensie: Wings – Aprilynne Pike

Wings

Het verhaal gaat over de vijftienjarige Laurel, die altijd op het platteland heeft gewoond met haar hippie-ouders. Wanneer zij met zijn allen naar de grote stad verhuizen, zodat Laurel naar de middelbare school kan, moet ze heel erg wennen. Ze mist haar oude huis enorm, al gaat het goed op school. Op school ontmoet zij David, een knappe jongen uit haar klas, waar zij bevriend mee raakt. Dan voelt ze opeens 2 bobbels op haar rug en deze worden met de dag groter, tot dat deze bobbels transformeren in vleugels. Ze durft haar ouders niet in vertrouwen te nemen, maar David wel. Wanneer ze dan te horen krijgt dat ze ooit te vondel is gelegd, is het raadsel compleet en gaat ze met David op onderzoek uit. Wie is ze, en nog veel belangrijker: wát is ze precies?

Verhaallijn:

In het verhaal volg je vooral Laurel en leer je haar goed kennen. Het verhaal zit goed in elkaar en je wil constant doorlezen om er achter te komen hoe het nou precies zit. Zo is er een man die het oude huis gekocht heeft en Laurel vind hem maar een vreemde man en vertrouwd hem niet zo goed. Er zit ook spanning in het boek waardoor je constant wil doorlezen en zelf kon ik hem moeilijk aan de kant leggen.

Wereld:

Het verhaal speelt zich zowel af in onze eigen wereld als in de wereld van Avalon. Deze wereld leer je kennen wanneer Laurel terug reist naar haar oude huis. Daar blijkt namelijk in de tuin een poort staat dat leidt naar Avalon, de elfenwereld. Daar ontmoet ze Tamani, een elf, die haar meer kan vertellen over haarzelf en de wereld waar ze dus echt vandaan komt. Zo leert Laurel weten dat Avalon in gevaar is en dat Laurel moet helpen voorkomen dat er iets ergs gebeurt in Avalon.

Personages:

Laurel is een vijftienjarig meisje en is liever op haar zelf dan met anderen. Wanneer zij dan David ontmoet, leert ze ook zijn vrienden kennen. Laurel is een meisje die graag buiten is en echt van de natuur houdt. Ze vindt het dan ook lastig om steeds binnen te moeten zitten op school en gaat dan ook altijd naar buiten in haar pauzes.
Laurel haar personage is goed neergezet en je leert haar echt kennen. David leer je ook kennen, maar had nog wel wat beter uitgeschreven mogen worden.

Ik vond het een heel goed boek, dat lekker vlot wegleest. De spanning in het boek zit er goed in en de fantasy in het boek is wel wat anders dan wat ik gewend ben van andere fantasy boeken. Het is weer een geheel andere magische wereld waar je in meegesleept wordt. Je wil constant echt verder lezen omdat je wil weten hoe het gaat aflopen, maar helaas is dit het eerste deel van de serie. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar het tweede deel dat in december gaat verschijnen. Ik geef het boek daarom 5 sterren en raad hem je zeker aan als je net als mij van fantasy verhalen houdt.