Recensie: Storm – Tom de Cock

Lily: Storm

Nadat vorig jaar het Young Adult debuut van radiostem en auteur Tom de Cock verscheen, kwam afgelopen maand het vervolg uit! Het is het tweede deel in een vierdelige dystopische serie over een wereld waarin de mens geweigerd heeft om maatregelen te nemen om de klimaatverandering te vermijden. Dat heeft dramatische consequenties als gevolg: diersoorten zijn uitgestorven, de poolkappen zijn gesmolten en iedereen zit haast fulltime in lockdown omdat het te gevaarlijk zou zijn om nog buiten te komen. Daarbij wordt de Nieuwe Unie ook nog eens geleid door een dictatoriaal regime. De klimaatverandering is echter nog lang niet ten einde. In dit vervolg probeert Lily de bevolking te waarschuwen voor de storm die het leven op aarde helemaal kan verwoesten.

Ten opzichte van het eerste deel kon ik me in dit deel veel beter identificeren met het hoofdpersonage Lily. In het eerste deel leek ze vooral met zichzelf bezig te zien en met haar ultieme doel om elke inwoner van de Nieuwe Unie als volger te hebben. In dit vervolg daarentegen wil ze de mensen waarschuwen voor wat er komen zal. Je leeft echt met haar mee: met de tegenslagen die ze te verwerken krijgt en het ongeloof waarmee ze geconfronteerd wordt.

Thema’s

De thema’s van het verhaal komen weer heel hard binnen. Hoewel deze wereld ver af ligt van onze wereld, voelt de wereld toch akelig dichtbij. Tijdens het lezen van het boek moet je vaak denken aan de klimaatprotesten en hoe klimaatactivisten en -wetenschappers vaak niet geloofd worden wanneer ze het hebben over de klimaatopwarming. Dat komt ook aan bod in de film Don’t look up. Je merkt ook dat er hard is nagedacht over alle verschillende gevolgen die de klimaatopwarming met zich meebrengt.

Verhaalopbouw

Ik vond het verhaal ook erg sterk opgebouwd. Hoewel het al een tijdje geleden was dat ik het eerste deel las, krijg je in het begin ook voldoende informatie mee. Zo kan je terug helemaal in het verhaal te duiken. De afwisseling tussen korte en lange hoofdstukken vond ik ook erg fijn,. Zo zijn er heel wat verschillende standpunten die je te zien krijgt. Het einde ging misschien wel wat snel en vond ik niet even geloofwaardig. Het maakt me wel ontzettend benieuwd naar de vervolgdelen!

Tom de Cock heeft met Storm een sterk dystopisch, maar akelig actueel verhaal neergezet. Met dit boek was ik zelfs nog nét iets beter mee dan het eerste deel. Het zit goed in elkaar en de thema’s worden sterk in de verf gezet. Dit boek verdient dan ook vier sterren. Laat dat vervolg maar komen! Trouwens: in heel wat boekhandels in Vlaanderen kan je een exemplaar van het boek kopen waarbij je een treinreis naar Londen kan winnen.