Filmrecensie: The In Between

Wow. Na het zien van deze film was ik even sprakeloos. Hoewel het verhaal doet denken aan ‘If I Stay’ en ‘Before I Fall’, was ‘The In Between’ toch een heel ander soort verhaal. Een verhaal dat mij diep raakte en meerdere malen deed huilen. Een film met fantastische hoofdrolspelers, een ijzersterke muziekkeuze en een prachtige afwisseling tussen liefde, rouw, verdriet en intens geluk. Een echte aanrader dus!

Tessa en Skylar ontmoeten elkaar in de bioscoop, maar wisselen geen telefoonnummers uit. Het lijkt om een eenmalige ontmoeting te gaan, hoewel de tieners elkaar niet kunnen vergeten. Als Tessa Skylar spot tijdens een roeiwedstrijd, waarbij Tessa toevallig foto’s maakt, springt de vonk volledig over en beleven de tieners een romantische zomer. Tessa heeft een lastige jeugd in pleeggezinnen gehad en is hierdoor getraumatiseerd en somber. Skylar is juist enorm optimistisch en probeert alles en iedereen te helpen en te motiveren om het beste uit zichzelf te halen. De zomer eindigt echter dramatisch, nadat Skylar en Tessa een ongeluk krijgen en Skylar overlijdt. Tessa moet haar leven weer oppakken, maar heeft door haar abrupte afscheid met Skylar niet het idee dat ze dit kan. Ze moet nog eenmaal met Skylar praten en Skylar lijkt dit zelf ook te willen…..

Wat een ontzettend indrukwekkende film. Het begint al met het beeld van Tessa en Skylar vlak na het ongeluk. Een angstige en verdrietige scène, waardoor je direct in het verhaal gezogen wordt. Het liefdesverhaal van Tessa en Skylar wordt continu afgewisseld met het heden, waarin Tessa rouwt en probeert haar leven weer op te pakken. Door het klikkende geluid van de camera weet je dat er een tijdssprong gemaakt wordt. Prachtig gedaan, want door de afwisseling van het heden en het verleden wordt de film niet te neerslachtig en daarbij zorgen deze tijdssprongen voor spanning. Je wilt graag weten wat er nu precies gebeurd is op die vreselijke avond en hoe Tessa en Skylar uit elkaar gegaan zijn.

Tessa, gespeeld door Joey King, is een bijzonder personage. In tegenstelling tot haar rol in The Kissing Booth, speelt King hier een tiener met veel problemen in het verleden. Tessa is getraumatiseerd en beschadigd, ze zoekt veiligheid en vertrouwen. Dit vindt ze vooral achter haar camera, als ze in de natuur foto’s aan het maken is. Het is ontzettend mooi om te zien dat Tessa zich bij Skylar steeds meer openstelt en dat ze na zijn dood weer even terugvalt, maar ondanks haar verdriet toch probeert weer op te krabbelen. Vooral het einde van het verhaal laat zien hoe mooi Tessa dit doet. Haar speech voor de toelatingscommissie van haar droomschool is werkelijk schitterend en zet je zeker aan het denken!

Skylar, gespeeld door Kyle Allen, vond ik vanaf het eerste moment al zo schattig. Hij is empathisch, lief, zorgzaam, positief en optimistisch. Hij gelooft in liefde en koestert heel veel hoop. Zo gelooft Skylar dat het huwelijk tussen zijn ouders nog goedkomt en stimuleert hij Tessa om haar foto’s te tonen aan de wereld. Skylar is misschien wat naïef en vormt een tegenpool met Tessa, maar de twee tieners passen ontzettend goed bij elkaar. Hun liefde raakte mij diep in mijn ziel en het brak mijn hart dan ook, toen de personages uit elkaar gerukt werden.

De cast van The In Between is niet zo groot: naast Tessa en Skylar spelen eigenlijk alleen de pleegouders en beste vriendin van Tessa een grote rol. Achteraf besefte ik mij eigenlijk pas hoe klein de cast van deze film is. Joey King en Kyle Allen zetten hun rol zo ontzettend goed neer, dat je aan deze personages eigenlijk al genoeg hebt. Enthousiaste Shannon vormt een onmisbare steun voor Tessa en pleegouders Vickie en Mel laten Tessa inzien hoe belangrijk familie is. De bijrollen vormen een mooie aanvulling op het verhaal, maar King en Allen stelen de show en doen dit grandioos.

Naast het liefdesverhaal van Tessa en Skylar wordt getoond hoe het met Tessa gaat na het ongeluk. Tessa heeft – letterlijk en figuurlijk – een gebroken hart na het ongeluk en moet verder zonder Skylar. Ze herinnert zich echter niet hoe ze afscheid van elkaar genomen hebben en kan dit niet laten rusten. Tessa is ervan overtuigd dat Skylar contact met haar probeert te zoeken via signalen, zoals het laten bewegen van haar potlood en het laten horen van telkens hetzelfde liedje. Dit klinkt alleen wat spiritueel, magisch en misschien wat vergezocht, maar ik vond het een zeer interessant element binnen het verhaal. Het laat je nadenken over de dood en wat mogelijk daarna op ons wacht. Doris, een patiënt uit het ziekenhuis, werpt een nieuw licht op de signalen die Tessa krijgt. Ik vond het mooi om te merken dat de film het antwoord op de vraag wat er gebeurd na de dood in het midden laat. Ook wordt niet duidelijk of Tessa de signalen echt ziet of dat ze het zich inbeeldt. Dit vond ik mooi, de interpretatie wordt bij de kijker gelaten.

Het einde van de film vond ik prachtig. Zonder spoilers: Tessa krijgt het einde dat ze verdient, het einde waardoor ze rust vindt. Prachtig hoe (Tessa’s) foto’s en de Franse taal in het einde verwerkt zijn. Dit maakte het verhaal weer mooi rond.

De film is bijna twee uur lang boeiend. Door de afwisseling van het verleden en het heden worden mooie, romantische momenten afgewisseld met droevige, emotionele scènes. Het verhaal gaat over liefde, familie, rouw en volwassenen worden, maar bovenal over dicht bij jezelf blijven en je dromen achterna gaan. Supermooi hoe de passie van Tessa, fotograferen, in de film weergeven wordt. Leuk dat Tessa nog op de ouderwetse manier foto’s maakt en ontwikkelt!

Hoewel er ook heel wat mooie momenten in deze film te zien zijn, heb ik ook heel veel gehuild tijdens het kijken. Volgens mij heb ik het laatste kwartier alleen maar gehuild. Dit bewijst wel hoe aangrijpend de film was. De muziekkeuze was ook heel goed, waardoor ik nog harder moest huilen.

‘The In Between’ is een combinatie van een romantische tienerfilm en een spannende melodrama met een vleugje spiritualiteit. Het toont een prachtig liefdesverhaal met een hartverscheurend einde, maar biedt ook hoop. King en Allen stelen de show als Tessa en Skylar en spelen de rol van hun leven. De chemie tussen de twee personages is duidelijk aanwezig en de emoties van de personages raken je in je hart. Ik geef deze film dan ook 5 sterren en raad hem aan iedereen aan!

Romantiek: ❤️❤️❤️

Drama: ⭐️⭐️⭐️

Spanning: ??