Recensie: Bloed – Holly Black

Net voor de kerstdagen verscheen de prachtige limited edition uitgave van Bloed van Holly Black (in het Engels Valiant). Met rode sprayed edges is dit echt weer een eyecatcher voor de boekenkast. Maar was hij inhoudelijk net zo indrukwekkend als de omslag? Lees het in deze recensie!

Bloed gaat over 17-jarige Val. Zij doet een nogal verontrustende ontdekking over haar moeder als ze op een dag thuiskomt. Overstuur vertrekt ze met de trein naar New York City. Met geen plek om te slapen sluit ze zich aan bij een groep krakers. Ze ontdekt een hele andere manier van leven; een die bestaat uit stelen, drugs en zwerven. Tot ze een echte, levende trol tegenkomt. Met niks te verliezen bewandelt ze een duister pad. Maar het wordt wel ingewikkeld als haar hart zich ermee gaat bemoeien…

Als eerste wil ik sowieso benoemen dat de schrijfstijl van Black weer prachtig is. Met betoverende beschrijvingen word je compleet meegezogen het verhaal in. Echter was ik na Water een klein beetje huiverig voor dit boek. Ik vond het vorige deel van de Faerie-trilogie, Water, namelijk een vaag, onsamenhangend boek. Hoewel ik Bloed meer kon waarderen, waren er ook hier een paar dingen waardoor ik dit boek (slechts) 3 sterren waard vond.

Ik miste namelijk ontzettend de wereld van Faerie. Heel eerlijk, ik werd vooral verliefd op De Wrede Prins door de worldbuilding. Black creëert echt een ander universum waar je even lekker in weg kan dromen. Bij Bloed speelt het verhaal zich echter voornamelijk op de straten van New York af. Hoewel dit ook interessant kan zijn, vond ik het bij dit boek vrij jammer. Ik lees dit boek toch meer voor het fantasy-component, niet omdat het over een jonge meid gaat die zwerft door een grote stad.

Daarbij vond ik het romantische aspect van dit boek ontzettend vaag. Het was een beetje alsof de romantiek er nog bij ‘moest’. Terwijl je verder niet kon lezen hoe ze precies verliefd werd – alsof dit van de ene dag op de andere dag ontstaan was. Ook de vriendschappen vond ik niet heel sterk. Val is nogal een naïef hoofdpersonage en dat stoorde mij tijdens het lezen van dit boek. Hoewel dat onderdeel is van haar karakter, vroeg ik mij af en toe wel echt af waar ze nou zat met haar hoofd.

Als je zin hebt in een ander, wat vreemder urban-fantasy boek is Bloed misschien helemaal voor jou. Maar voor mij was het niet helemaal weggelegd. En ik denk dat als het door een andere auteur geschreven was, dat ik het boek helemaal niet opgepakt had.

Heb jij al eens een boek van Holly Black gelezen?

Jasmijn Funk

Jasmijn Funk

Jasmijn Funk (19) is, naast een fulltime boekenworm, studente Journalistiek in Tilburg. Ze heeft passie voor alles wat met woorden te maken heeft, of het nou over lezen of schrijven gaat. Verder is ze altijd bezig met muziek, dans en paarden.