Recensie: De prins en de naaister – Jen Wang

De prins en de naaister van Jen Wang

Eén van de leukste dingen van het recenseren, voor Young Adults, vind ik de uitstapjes naar onbekende(re) verhalen. Even buiten mijn comfortzone en het ontdekken van andere categorieën. Het mooiste van dat ontdekken is als er een nieuw pareltje op mijn pad komt. Zo besloot ik voor het eerst, in mijn volwassen leven, een graphic novel te lezen. Is ‘De prins en de naaister’ een nieuw pareltje?

Afbeeldingen

Bij graphic novels is de tekenstijl belangrijk. Dit vind ik prachtig en beeldend gedaan door Jen Wang. De illustraties zijn een echte ondersteuning in het verhaal. De kleuren zijn mooi en zacht weergegeven. Ze passen goed bij de scène die zich afspeelt. Het zijn duidelijke illustraties die veel zeggen zonder dat er altijd tekst bij nodig is. Ook straalt het iets schattigs en lieflijks uit. Wat ik overigens wel goed vind passen bij het verhaal. Daarnaast vind ik dat het ook erg ‘rustig’ blijft qua illustraties waardoor het overzichtelijk blijft en de pagina’s niet te vol zijn.

In ‘De prins en de naaister’ volgen we Sebastian en Frances. Twee personages waar je echt van gaat houden! Sebastian is een lieve, zachtaardige jongen die zichzelf graag in jurken hijst en zichzelf voordoet als vrouw. Want dat is wie hij graag wil zijn. Alleen is dat nog zijn grote geheim en weet niemand ervan. Ondertussen zijn de ouders van Sebastian druk bezig met het vinden van een geschikte huwelijkskandidaat, zodat hij zijn positie als toekomstige koning kan innemen.

Frances is naaister en heeft grootse dromen die zij binnen haar huidige werkplaats niet kan waarmaken. Ze is ambitieus en zit vol passie wat betreft haar werk. Wanneer ze door één van haar gewaagde jurken opvalt bij Sebastian, krijgt ze een baan aangeboden aan het hof. In ruil daarvoor zal zij wel geheim moeten blijven.

Er ontstaat een mooie vriendschap tussen de twee. Kan deze groeien tot meer? Sebastian gaat als Lady Crystallia regelmatig, samen met Frances, het nachtleven van Parijs tegemoet. Maar wat als Frances toch meer wil zijn dan een geheim? Wat als zij toch haar creaties met de buitenwereld wil delen? En wat als het geheim van prins Sebastian toch naar buiten dreigt te komen?

De schrijfstijl vind ik wat lastig te beschrijven omdat er, in vergelijking met een boek, niet veel te lezen valt. Juist omdat de illustraties al veelzeggend zijn. De tekst die wel geschreven staat is niet ingewikkeld, leest fijn en vlot. Deze graphic novel had ik binnen anderhalf uur gelezen. Want stoppen met lezen was eigenlijk geen optie totdat het uit was.

Over de personages: deze heb ik redelijk goed leren kennen. Misschien niet heel diepgaand, maar dat heb ik eigenlijk ook niet gemist. Ik denk dat de belangrijke facetten er wel stonden om dit verhaal te begrijpen en te kunnen volgen.

‘De prins en de naaister’ leek mij een leuk verhaal voor tussendoor. In feite was dat het qua leestijd zeker, maar het achterliggende verhaal was zoveel meer! Het is een verhaal over identiteit, liefde, hoop, mode, acceptatie en vriendschap. Een verhaal met de belangrijke boodschap dat ieder mag zijn wie hij of zij wil zijn. Iets waar vandaag de dag eigenlijk nog steeds een taboe op lijkt te zitten.

Op sommige momenten leek het verhaal een beetje voorspellend. Toch kwam daar dan een wending die ik niet meteen zag aankomen waardoor het toch ook verrassend bleef. Richting het einde, hoop je als lezer, op een bepaalde afloop. Ook dit bleef lichtelijk spannend tot het moment daar was. En wat een einde… mijn ogen waren toch wel aan de vochtige kant. Het verhaal is afgesloten, maar toch zie ik nog wel ruimte voor eventueel een tweede deel.

‘De prins en de naaister’ is echt een mooie graphic novel met een duidelijke en prachtige boodschap. Het heeft van mij 4 sterren gekregen en ik ben erg benieuwd of er nog een vervolg komt.

Picture of Patricia Ista