Recensie: ‘Geestesoog’ van James Dashner

geestesoog

geestesoogGeestesoog is een bloedstollend avontuur dat zich afspeelt in een virtuele wereld. Het lukt Dashner wederom een razend spannend verhaal te schrijven dat je in een ruk uitleest.

Samenvatting

Michael is een gamer. Hij brengt zijn dagen het liefst door in zijn “Grafkist” waar hij aangesloten wordt op het VirtNet: een virtuele wereld waarin alles mogelijk is. Hier spreekt hij af met zijn beste vrienden Sarah en Bryson, die hij trouwens nog nooit in het echte leven heeft ontmoet. In het VirtNet hebben de drie de grootste lol: ze kunnen namelijk ontzettend goed hacken en dat maakt alles net een tikkeltje leuker. Regels zijn er immers om ze te breken, toch?

Alles lijkt onschuldig, tot er gamers beginnen te verdwijnen. Ze worden gegijzeld in het VirtNet door de gevaarlijkste gamer van allemaal: Kaine. Michael wordt door de VNS, VirtNet Security, gerekruteerd om deze losgeslagen figuur op te sporen. Met behulp van zijn vrienden gaat Michael de diepste krochten van het VirtNet in, en komt hij dingen over zichzelf en het VirtNet te weten die hij liever verborgen had willen houden.

Een nieuwe wereld

Geestesoog speelt zich af in een nieuwe wereld, en dan wel een virtuele. Het deed me een beetje denken aan de film Avatar. Je lichaam wordt in een high tech kist aangesloten op allerlei draden en je verschijnt als het ware op een andere plaats. Hoe duurder je Grafkist, hoe intenser de ervaring, en hoe meer het spel op het echte leven lijkt. Dus, als iemand je een klap verkoopt in het VirtNet, voel je die in je Grafkist ook. Daarnaast moet je gewoon eten en naar de WC. Er is gelukkig wel één verschil met de echte wereld: als je in het VirtNet sterft word je gewoon weer wakker in je Grafkist, daar zorgt je ‘kern’ voor.

Naast echte mensen heb je in het VirtNet ook ‘tangenten’, dat zijn computerprogramma’s die eruit zien als mensen. Dit werd niet echt uitgelegd, en in het begin had ik geen idee wat er met een ‘tangent’ bedoel werd. Ik zie ze als een soort NPC’s, non-player characters, maar toch wijken ze hier iets van af. Je zult het boek moeten lezen om erachter te komen wat er dan zo anders aan ze is, want ik wil natuurlijk niet teveel verklappen!

Gamen met gevaar voor eigen leven

Tijdens hun zoektocht komen Michael, Sarah en Bryson erachter dat Kaine zich schuilhoudt in het Geheiligde Ravijn. Ze moeten een speciaal pad volgen om hier te komen. Het is van levensbelang dat ze Kaine vinden, want hij stuurt zogenaamde KillSims op mensen af waarmee hij ze vernietigt. Hierdoor blijven ze voor eeuwig gevangen in het VirtNet. De tocht over “Het Pad” is heel gevaarlijk en de vrienden moeten hun uiterste best doen om alle obstakels te overwinnen. De wereld mag dan wel virtueel zijn, maar schadelijk is hij zeker. Michael krijgt namelijk last van vreemde hoofdpijnaanvallen nadat de KillSims het trio bijna te grazen hadden genomen… wat heeft Kaine met hem gedaan?

Hoewel ik het verhaal leuk vond, bleef het voor mij moeilijk om het VirtNet als een echte plaats te zien. Ik kan me niet voorstellen dat je vrijwillig in een kist gaat liggen waar er allemaal gekke draden op je lichaam worden aangesloten zodat je kunt gamen in een wereld waar je daadwerkelijk gewond kunt raken. Maar, ieder zijn ding, zullen we maar zeggen. Wel heeft Dashner zijn best gedaan om het VirtNet zo realistisch mogelijk neer te zetten, en ook voor lezers die niet (zoveel) gamen is Geestesoog een leuk en spannend boek. Kaine’s plannen vond ik doodeng, en er zit een aantal goede plotwendingen in het verhaal waardoor Dashner wederom bewijst dat hij de schrijfkunst perfect onder de knie heeft.

Geestesoog is naar mijn mening heel anders dan De labyrintrenner, de eerste serie van Dashner. Wel zijn beide series erg spannend, en gooit de schrijver er hier en daar wat grappige opmerkingen doorheen om de spanning te doorbreken. Verder zie ik wat vergelijkingen in de manier waarop Dashner zijn plotwendingen brengt. Gelukkig zijn die zo goed dat je ze absoluut niet aan ziet komen! Als je Dashners eerste serie leuk vond, zal je van deze zeker ook kunnen genieten. Ik ben heel benieuwd naar deel twee, want Dashner heeft me in spanning achtergelaten!

Conclusie: Geestesoog is het begin van een spannende trilogie die zich afspeelt in een nieuwe, virtuele wereld: een must read voor iedereen die genoten heeft van de Labyrintrenner-serie.

Waardering: 3,5/5 sterren”

De recensent ontving hiervoor een gratis leesexemplaar van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

Gegevens boek Titel: Geestesoog, De sterfelijkheidsdoctrine 1 | Auteur: James Dashner | Vertaler: Rogier van Kappel | ISBN: 9789021400068 | Aantal pagina’s: 288 | Datum van verschijnen: 6 oktober 2015 | Uitgeverij: Q

Picture of Eline van den Berg

Eline van den Berg