Een nieuwe manier van schrijven: De drie kamers van Walt Disney

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Pinterest

Walt Disney is een naam in de entertainmentsector die geen introductie nodig heeft. Als creatieve vernieuwer in de cartoon industrie steekt hij met kop en schouders uit boven voorgangers én degene die na hem kwamen. Tijdens het werken aan de allereerste animatiefilms waarmee hij naam maakte – zoals Sneeuwwitje, Pinokkio, Bambi en Fantasia -, maakte hij gebruik van een revolutionaire aanpak om zijn ploeg gecoördineerd en productief te houden in het aanpakken van elk van hun filmprojecten. Een aanpak die daarna talloze malen is overgenomen en voor verschillende doeleinden gebruikt worden; van filosofie tot businessprojecten. En nu gaan wij zijn aanpak overnemen om ons te helpen bij het schrijfproces!

Hij bewoog zijn ideeën door drie kamers heen, waarvan elke kamer een verschillende functie had, en zo kwam hij uiteindelijk tot zijn geslaagd eindproduct.

Maar voordat we onze fantasierijke hersenspinsels de kamers laten passeren, hebben we een andere opdracht. Allereerst moeten we een onderscheid maken tussen de drie strategieën die we allemaal in ons dragen om ideeën tot een goed einde te brengen.  Alle drie de strategieën zijn even belangrijk en moeten doorlopen worden! Om hierin te slagen, moet je op de volgende vragen een antwoord vinden.

De Dromer

Een dromer brengt talloze fantasieën, wensen, buitensporige ingevingen en absurde ideeën voort zonder grenzen of oordeel. Niets wordt gecensureerd. Niets is te absurd of dwaas. Alle dingen zijn mogelijk voor een dromer. Om de dromer te zijn, vraag je jezelf: Als ik met een toverstok kon zwaaien en ik alles mocht doen wat ik wilde – wat zou ik dan creëren? Hoe zou het eruit zien? Wat zou ik ermee kunnen doen? Wat voor gevoel geeft het mij? Wat is het meest absurde idee dat ik kan voortbrengen?

De Realist

De realist verandert de ideeën van de dromer in iets dat realistisch en haalbaar kan zijn. Hij probeert om erachter te komen hoe hij de ideeën moet laten werken en ze dan te sorteren op een betekenisvolle volgorde. Om de realist te zijn, vraag je jezelf: Hoe kan ik dit laten gebeuren? Wat zijn de kenmerken en aspecten van het idee? Wat is de kern ervan? Kan ik het principe uit mijn idee halen? Wat zijn de stappen? Wat zijn de grenzen?

De criticus

De criticus beoordeelt alle ideeën en probeert er gaten in te slaan door advocaat van de duivel te spelen. Om de criticus te zijn, vraag je jezelf: Hoe voel ik me er echt over? Is dit het beste dat ik kan doen? Wat kan ik eraan verbeteren? Slaat dit eigenlijk wel ergens op? Is het werk aan dit idee mijn tijd waard? Hoe ziet het eruit voor iemand anders? Voor een expert?

Ze zijn alle drie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een dromer is zonder een realist vaak niet in staat om fantasieën te vertalen naar tastbare realiteit. De dromer en de criticus raken permanent in conflict. Een dromer en een realist kunnen prachtige dingen creëren, maar een criticus helpt bij het evalueren en verfijnen van de eindproducten.

Nu is het eindelijk tijd voor de ware aanpak van Walt Disney, de aanpak die jou helpt om je idee naar een verhaal te vertalen en een verhaal naar een volledig manuscript te vertalen.

Kamer 1

De plaats waar dromen gedroomd worden, ideeën worden uitgespind, een plek zonder voorwaarden en grenzen – gewoon elke soort van schandalige creatieve ingeving of idee wordt vrij ontwikkeld.

Kamer 2

Hier worden de ideeën van kamer 1 gecoördineerd en een “story board” wordt gemaakt om gebeurtenissen en personages in te passen in het verhaal.

Kamer 3

De “sweat box” – het hele project wordt kritisch beoordeeld waarin je jezelf helemaal niet mag inhouden.

Op deze manier kun je elk idee voor je verhaal vertalen naar een concreet element dat deel uitmaakt van jouw manuscript. Natuurlijk gaat het hier om ideeën, die je allemaal een voor een door deze kamer moet laten passeren om uiteindelijk tot het ideale eindproduct te laten komen.

En het eindproduct zal er eentje zijn dat onvergetelijk wordt! Kijk maar wat Walt Disney geflikt heeft; elk van zijn films werd een schitterend succes dankzij zijn creativiteit, maar ook dankzij zijn heldere manier van denken en de strengheid waarmee hij zijn ideeën aanpakte.

Laten we allemaal ons best doen om de Walt Disneys te worden in de wereld van het schrijven. Want zoals hij zelf ooit zei: “All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.”

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op LinkedIn
Deel op Pinterest
Amélie

Amélie

Gerelateerde artikelen

SCHRIJF JE IN! - Maak elke maand kans op leuke boekenprijzen

Ontvang maandelijks de leukste winacties, nieuwtjes en recensies.

3 gedachten over “Een nieuwe manier van schrijven: De drie kamers van Walt Disney

  1. Ik heb al veel vaker gehoord, gelezen en gezien over het kritische en creatieve proces. In zekere zin is dit net zoiets, alleen heb ik nog nooit zo sterk de volgorde ervan begrepen. Uiteraard is het een essentiële zaak dat men niet eerst kritisch is en uiteindelijk het verhaal door middel van allerlei creatieve uitspattingen vormt. Niettemin is het met “de realist” een fijne tussenstap gevonden. Thanks – hier kan ik wel wat mee! =D

  2. Wooh die staat er al vroeg op als dit tot die schrijftips hoort 😉 volgende reactie is denk ik van ilse of een van de volgende 😛

  3. Super interessant artikel Amelie 😀 Die laatste quote vind ik ook erg mooi! Ben ik het helemaal mee eens!

Geef een antwoord

Join us

Get your account today

Bestel vandaag jouw eerste journalbox!

Young adults is stelt onwijstoffe boekenboxen samen en is nu ook begonnen met de eerste journalbox. Deze box kun je bestellen in onze shop. Je kunt de reading journal ook los verkopen.