Filmrecensie: The Kissing Booth 2

Na genoten te hebben van de vrolijke film The Kissing Booth, was het natuurlijk snel tijd om te ontdekken hoe het verder ging met Noah, Lee en Elle. The Kissing Booth 2 verscheen pas twee jaar na het verschijnen van de eerste film, maar doordat ik deze films pas zo laat ontdekt heb, kan ik ze alle drie achter elkaar kijken op Netflix!

The Kissing Booth 2 gaat verder waar de eerste film eindigde: Noah is naar Boston, Harvard, vertrokken en Elle blijft achter in Californië om aan haar laatste jaar op de middelbare school te beginnen. Hoewel haar vriendschap met Lee hersteld is, blijft deze onder druk staan door Elles eenzaamheid en Lees relatie met Rachel. Het hebben van een langeafstandsrelatie blijkt toch moeilijker dan Elle en Noah hadden gedacht en er ontstaan steeds meer twijfels, onuitgesproken vragen en misverstanden tussen de twee tortelduifjes. Terwijl Elle zich steeds verder verwijderd voelt van Noah, komt Marco in beeld. Een jongen die Elle op school ontmoet en geweldig blijkt te kunnen zingen én dansen. Houdt de relatie van Noah en Elle stand ondanks alle tegenslagen waarmee ze geconfronteerd worden?

Elle is back! En ze is nog steeds zo stoer, vrolijk, onhandig, competitief en grappig als in de eerste film. Ik vind dat Joey King, die Elle speelt in deze film, gegroeid is als actrice in de twee jaar die tussen de films zaten. Hoewel Elle nog steeds haar leuke zelf is, merkte ik dat ik King realistischer vond overkomen in haar rol van Elle. Haar mimiek is beter, haar verdriet realistischer, maar dit is niet ten koste gegaan van de vrolijke kant van haar personage. Hoewel Elle soms beslissingen neemt waarbij je je afvraagt of dit nu wel de juiste keuze is, kon ik mij door de goede vertolking van King wel ontzettend goed in haar inleven. Ook Lee vond ik gegroeid in deze film. De tieners, zowel de karakters als de acteurs, worden langzaam volwassen en dat is te merken in deze film.

Opgroeien en volwassen worden zijn dan ook grote onderwerpen in deze film. Elle moet een essay schrijven voor haar toelating tot verschillende universiteiten en iedere keer worden er stukjes uit haar essay voorgelezen. Hieruit blijkt dat Elle zoekende is naar wie ze is en wie ze denkt dat ze moet zijn voor de buitenwereld. Verder speelt seksualiteit een kleine rol in deze film door een verhaallijn van een jongen die verliefd is op een andere jongen. Mooi hoe dit verwerkt is in het verhaal. Waar we in The Kissing Booth Lee en Elle al regelmatig zagen dansen op de Dance Dance Revolution in de speelhal, gaat dit dansspelletje een nog grotere rol spelen in deze film. Nu danst Elle alleen niet meer uitsluitend met Lee…

Muziek speelt weer een grote rol in deze film doordat Marco zingt. De muziekkeuze bij de scènes is ontzettend goed en leuk dat er nu ook weer gekozen is voor ‘oudere’ nummers. Uiteraard keert de Kissing Booth (het kuskraampje) ook weer terug. Waar dit fenomeen in de eerste film juist de aanleiding was tot bepaalde gebeurtenissen, maakt het kuskraampje in deze film juist een aantal lopende zaken weer goed.

De vrolijkheid en positieve sfeer van The Kissing Booth is ook terug te vinden in The Kissing Booth 2. Er vinden weer ontzettend veel grappige en ongemakkelijke gebeurtenissen rondom Elle plaats, waardoor je deze film zeker bekijkt met een grote glimlach op je gezicht. Het zonnige Californië is een prachtig decor voor deze leuke film en de beelden van de stad zijn een mooie aanvulling op het verhaal. Er worden kleine verwijzingen gemaakt naar gebeurtenissen uit de eerste film, waardoor het extra leuk is om deze film snel na het eerste deel te bekijken. Ook de clichés uit andere romantische komedies komen weer voorbij, zoals een chaotische scène op het vliegveld en een klassieke driehoeksverhouding tussen de personages. Hoewel alle relaties en vriendschappen eigenlijk met elkaar samenhangen in deze film (wat leidt tot een zeer ongemakkelijke Thanksgiving), waardoor er eerder een zeshoek ontstaat…

Er zitten weer een aantal mooie scènes in The Kissing Booth 2, zoals een hilarische sportdag, waarin Elle en Marco volop de strijd met elkaar aangaan. Ook het grote Halloweenfeest met prachtige kostuums is een scène waar ik van genoten heb. Het grote hoogtepunt van de film is uiteraard de danswedstrijd, waarna de gemoederen hoog oplopen.

The Kissing Booth 2 eindigt met een cliffhanger en dat is logisch, want we weten dat er nog een slotdeel is verschenen in de reeks. Elle moet beslissen naar welke universiteit ze gaat en moet daarbij indirect de definitieve keuze maken tussen Lee en Noah. Waar zal ze voor kiezen? Gezien de trailer van The Kissing Booth 3 zal ik de laatste film moeten bekijken om hierachter te komen 😉

The Kissing Booth 2 is een positieve, vrolijke film waarin Elle en Lee duidelijk groeien als personages. Ze ontdekken steeds meer wie ze zijn met én zonder elkaar, maar de vriendschap tussen hen blijft ontzettend sterk. De relatie tussen Noah en Elle wordt verdiept en op de proef gesteld. De knappe Marco gooit een hoop roet in het eten, maar ik kon dat wel waarderen (één blik op Marco legt wel uit waarom denk ik). Deze (tiener)film laat je nadenken over volwassen worden en worden wie je wilt zijn. Gelukkig hebben Lee en Elle lieve ouders die hen hierbij steunen. Want ik vind zeker dat we de ouders in deze film niet moeten vergeten! Hoewel zij geen hele prominente rol spelen, is hun aandeel zeker wel belangrijk in het verhaal. Lief hoe de moeder van Lee zich over Elle ontfermt sinds haar moeder is overleden. De film speelt zich weer af in het prachtige Californië en zal absoluut zorgen voor een grote lach op je gezicht. Ik zou deze film dan ook zeker weer aanraden! The Kissing Booth 2 krijgt van mij 3,5 sterren.

Romantiek ❤️❤️❤️

Drama ⭐️⭐️

Actie ?