Recensie: Koning van het Sintelwoud – Jen Minkman

Koning van het Sintelwoud van Jen Minkman

Voor mij wordt een boek al deels gemaakt door de uitstraling die het heeft. Zoals altijd heeft uitgeverij Hamley Books er opnieuw voor gezorgd dat dit boek, Koning van het Sintelwoud, er prachtig uitziet. Op het eerste oog een redelijk zwarte cover waar steeds meer op te zien is als je er goed naar blijft kijken. Het trok gelijk mijn aandacht waardoor ik nieuwsgierig werd naar de inhoud. Aan de binnenkant is het boek ook mooi vormgegeven. Elk hoofdstuk begint met een mooie zwart-wit foto. Deze lijken iets weg te geven over wat er te lezen valt en houdt het tegelijkertijd mysterieus.

In het verhaal wordt o.a. Vasilisa gevolgd die eigenlijk op zoek is naar haar eigen verhaal. Leuk feitje: de eerste helft van het verhaal doopte ik deze naam om in Valissa. In mijn hoofd struikelde ik namelijk over haar oorspronkelijke naam. Welk verhaal wordt voor Vasilisa geweven? De toekomst van haar tweelingzus, Morana, staat al heel lang vast. Van kleins af aan weet zij namelijk al dat zij zal trouwen met de Koning van het Sintelwoud. Namelijk op haar zeventiende verjaardag. Deze dag komt steeds dichterbij en Vasilisa is bang om haar zus kwijt te raken. Op de dag van het trouwen zoekt Vasilisa haar zus Morana op om nog een laatste keer samen te zijn. Echter wordt Vasilisa ‘opgeslokt’ door het woud.. zal zij daar haar verhaal kunnen vinden? Komt zij de Koning van het Sintelwoud tegen?

Dit was mijn eerste kennismaking met Jen Minkman en haar schrijfstijl leest fijn, vlot en is erg beeldend. Beeldend op een manier die makkelijk te volgen is. Maar ook waarin de schrijfster laat zien dat zij zinnen tot leven kan brengen met woorden die niet ‘simpel’ zijn. Zoals Vasilisa door het woud werd opgeslokt, deed Jen dat bij mij door haar schrijfstijl. Ik vond het moeilijk om te stoppen met lezen. In het begin had ik wel even moeite met wat Russische woorden waar niet altijd uitleg bij stond. Deze heb ik opgezocht op google. Want ik ben zo’n lezer die gewoon alles wil weten en begrijpen. Het lettertype vond ik erg prettig lezen en het oogde rustig. Extra credits voor de mooie quotes die gedurende het boek geschreven zijn!

Voor mij bleef het boek, helaas, wat aan de oppervlakte. Ik zat helemaal in het verhaal en kon mij de wereld van Vasilisa en Morana helemaal voor mij zien. Want het leek alsof ik daadwerkelijk een sprookje instapte. Persoonlijk had ik graag nog meer gezien achter de personages. Ik had meer willen weten over Vasilisa, Morana, (de Koning van) het Sintelwoud en alle achterliggende gedachten, gevoelens en verhalen. Als het boek iets meer pagina’s had gekregen, denk ik dat er een wat diepgaander verhaal had kunnen ontstaan. Het verhaal werd opgebouwd naar een bepaalde ontknoping. Terwijl het gedeelte hiernaartoe wat langer duurde, was de ontknoping er al redelijk snel. Ook vond ik het wat aan de brave kant voor een young adult (en dat geeft helemaal niets). Dit zorgde er wel voor, in combinatie met de sprookjesachtige vibe, dat ik het verhaal niet helemaal volledig voelde.

Desalniettemin heb ik wel genoten van de ‘Koning van het Sintelwoud’ en vind ik de onderliggende boodschap erg mooi:  alleen jij bent in staat om jouw eigen verhaal te weven. Het boek krijgt van mij 3,5 ster. Ik heb veel zin om nog meer boeken van Jen Minkman te gaan lezen. Want haar schrijfstijl is prachtig en sprong er voor mij echt uit.