Recensie: ‘Silber 3: het derde boek der dromen’ van Kerstin Gier

Smaakmaker: Silber 3 is weer een hilarisch boek van Kerstin Gier. Dit laatste deel zit vol ontknopingen en romantiek. Maar weet dit boek de tippen aan de voorgaande delen?
Samenvatting

De spanningen lopen hoog op in dit laatste deel van Silber. De vrienden brengen nog steeds bezoekjes aan de droomgang, waar steeds vreemdere dingen gebeuren. Ook Anabel duikt hier weer regelmatig op. Ze is dan wel ontslagen uit de psychiatrische kliniek, maar het gaat duidelijk nog niet goed met haar. Ze beweert namelijk dat de demon die de vrienden opgeroepen hebben gevaarlijke dingen van plan is, en dat Liv, Grayson, Henry en Jasper maar beter op kunnen passen. Hun einde is nabij! En ook Arthur is gemene spelletjes aan het spelen…

Intussen heeft Liv nog andere zaken aan haar hoofd. Haar moeder en Ernest willen zo snel mogelijk trouwen, maar Moker (de verschrikkelijke stiefoma) wil de bruiloft tot in de puntjes regelen. Iets wat de aanstaande bruid helemaal niet zit zitten. Ook zoekt Henry opeens weer toenadering, en komt Liv op de proppen met een grote leugen waar ze zich snel uit moet zien te redden voor het te laat is.

Bestaat de demon misschien toch echt? Lukt het Liv om Arthur’s snode plannen te dwarsbomen? En wie is nou eigenlijk Secrecy? We komen erachter in het laatste deel van deze humoristische trilogie.

Humor en herkenbaarheid

Wie de boeken van Kerstin Gier kent, weet al dat ze ontzettend grappig schrijft. Liv maakt weer geweldige droge opmerkingen en ze belandt weer in hilarische situaties. Giechelbuien gegarandeerd! Ik heb meerdere malen hardop moeten lachen tijdens het lezen, dus bedenk je van tevoren goed of het écht zo’n goed idee is om dit boek in de stiltecoupé van de trein te lezen…

De personages komen weer heel goed uit de verf. Het is net alsof Liv, Henry, Grayson en de rest bij je op de middelbare school zitten. Kerstin Gier laat weer een hoop herkenbare situaties zien, waardoor je je goed kunt identificeren met de personages. Het boek leest daarom erg makkelijk weg. Ook introduceert ze een aantal nieuwe personages die een goede aanvulling op het verhaal zijn. Zo huurt Moker een franse weddingplanner in die wel heel veel interesse toont in Lottie… Als dat maar goed gaat!

De romantiek is weer volop aanwezig in dit boek. Al zijn niet alle verhaallijnen even goed uitgewerkt. Hoewel ik eerst het gevoel had dat bepaalde personages elkaar leuk vonden, kwam dat in dit deel weer helemaal niet terug. Ondertussen roddelt Secrecy er weer op los, en gelukkig komen we in dit laatste deel eindelijk te weten wie er nou eigenlijk achter de Tittle Tattle Blog schuilgaat! En dat is slechts één van de vele ontknopingen…

Dé ontknoping

Aan humor ontbreekt het in ieder geval Silber niet, maar de spanningsboog is niet optimaal. Vooral in het begin komt er veel op je af. Arthur leert een gevaarlijk truckje kennen in de droomwereld, wat leidt tot levensgevaarlijke situaties in het echte leven. Ook lijkt de demon steeds echter te worden, en begint zelfs Liv te twijfelen. Bestaat hij dan toch echt? Mensen om wie ze geeft beginnen wel hele vreemde dingen te doen, en Liv vreest voor haar leven.

Toch vond ik de uiteindelijke ontknoping minder sterk dan die in Gier’s eerste reeks: de Edelsteentrilogie. Het verhaal komt vrij abrupt tot een eind, en het was gewoon nét niet helemaal wat ik er van verwacht had. Losse eindjes worden snel aan elkaar geknoopt, en dan is het opeens afgelopen. Hoewel het boek grappig is, ontbreekt het hier en daar dus wel aan spektakel.

Als je op zoek bent naar een hilarisch boek vol herkenbare situaties en romantiek, dan is Silber 3 zeker iets voor jou. Verwacht alleen geen megaspectaculair einde. Dat is nogal braaf en snel afgehandeld. Toch heb ik weer genoten van dit boek, omdat het me zo ontzettend aan het lachen gemaakt heeft.

Conclusie: Silber 3 is wederom een hilarisch en herkenbaar boek dat je in mum van tijd uit hebt!

Waardering: 3,5/5 sterren”

De recensent ontving hiervoor een gratis leesexemplaar van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.