Geplaatst op Geef een reactie

Recensie: ‘De koningin & De favoriet’ van Kiera Cass

dekoninginenfavoriet

dekoninginenfavorietWe weten ondertussen allemaal hoe America Singer haar grote liefde vond, maar hoe ging dat eigenlijk met Maxons moeder, koningin Amberly, en America’s beste vriendin, Marlee?

Over het boek

Na De prins & De lijfwacht is De koningin & De favoriet alweer het tweede tussendeeltje dat zich afspeelt in de wereld van De Selectie. Ook al hebben de echte fans deel vier in de serie, De prinses, ondertussen al lang uit, toch vond ik het zelf absoluut geen probleem om weer even terug in de tijd te gaan naar de Selectie van America en Maxon. En in het geval van het verhaal over koningin Amberly zelfs nóg een stukje verder terug in de tijd.

De koningin & De favoriet vertellen namelijk de verhalen van twee erg belangrijke bijpersonages in de originele Selectie-trilogie: koningin Amberly en Selectie-kandidate Marlee Tames. Het verhaal De koningin (officieel deel 0.4 in de serie) laat zien hoe koningin Amberly haar eigen Selectie ervoer, en in De favoriet (deel 2.6) beleven we een deel van America’s Selectie door de ogen van haar beste vriendin Marlee Tames. Alleen, zoals we allemaal weten, bleek Marlee helemaal niet te strijden voor het hart van prins Maxon, maar werd ze verliefd op lijfwacht Carter…

Echt iets nieuws

Het leuke aan deze twee nieuwe verhalen is dat ze écht iets toevoegen aan de wereld van de Selectie. De vorige twee verhalen speelden zich namelijk af ten tijde van boeken 1 en 2, waardoor er geen sprake meer was van verrassende plotwendingen. Je las gewoon hetzelfde verhaal dat je al eens had gelezen, maar dan vanuit een ander perspectief. Dat is bij deze tweede verhalenbundel absoluut niet het geval. Het eerste verhaal, De koningin, is zelfs compleet nieuw, en ook het verhaal over Marlee en Carter geeft allemaal nieuwe inkijkjes in wat er zich allemaal afspeelde tijdens America’s Selectie.

De koningin

Zoals gezegd vertelt De koningin het verhaal van koningin Amberly tijdens haar eigen Selectie, en aangezien Maxons vader niet altijd de leukste was tijdens de originele Selectie-trilogie, was ik persoonlijk erg benieuwd hoe deze relatie was ontstaan. Je zou misschien denken: alwéér een Selectie?! Maar ook al is de Selectie-procedure inderdaad hetzelfde, toch lijkt dit verhaal in niets op de Selecties van Maxon of Eadlyn. Met Amberly heeft Kiera Cass een totaal ander personage gecreëerd dan bijvoorbeeld America, en daarom verloopt haar Selectie ook heel anders. Het verhaal geeft dan ook absoluut meer inzicht in haar relatie met Clarkson, en zorgt er toch weer voor dat je beide personages met heel andere ogen bekijkt.

De favoriet

Waar in de trilogie het verhaal van Marlee en Carter eigenlijk maar een bijzaak was en daardoor een beetje onderbelicht bleef, krijgen we in De favoriet eindelijk wat meer te weten over wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd is met de twee. Het verhaal speelt zich af vanaf het moment dat hun relatie wordt ontdekt, tot aan het einde van De One. Wat mij betreft had dit verhaal echter nog wel wat langer mogen zijn. Als je De prinses hebt gelezen, weet je immers ondertussen hoe het met haar is afgelopen, maar wat is er in de tussentijd allemaal gebeurd? Bovendien volgen alle gebeurtenissen elkaar wel erg snel op en worden er flinke sprongen in de tijd gemaakt, waardoor het verhaal af en toe een beetje gehaast overkomt. Dat betekent zeker niet dat het geen leuk verhaal is om te lezen, maar eigenlijk had ik nog veel meer willen weten!

Voor de fans

Naast twee verhalen bevat deze bundel ook weer wat bonusmateriaal, al stelt dat deze keer eigenlijk niet zo veel voor: een kort interview met Kiera Cass en wat informatie over hoe het nu gaat met enkele andere Selectie-kandidaten. Zeker leuk om te lezen, maar echt veel voegt het niet toe en dat is jammer, omdat het boekje wel 12,99 kost. De twee verhalen maken echter veel goed en persoonlijk vond ik het heerlijk om weer even in de wereld van De Selectie te kunnen duiken. Lezers die de Selectie-trilogie niet heel bijzonder vonden zullen er misschien wat minder van genieten, maar voor de fans is De koningin & De favoriet een absolute must-have!

Conclusie: Het bonusmateriaal in dit boekje is misschien een beetje karig, maar afgezien daarvan is De koningin & De favoriet een erg leuke toevoeging aan de serie. Een echte aanrader voor iedere fan van de Selectie-trilogie!

Waardering: 4/5 sterren

De recensent ontving hiervoor een gratis leesexemplaar van de uitgeverij in ruil voor een eerlijke recensie.

Titel: De koningin & De favoriet | Auteur: Kiera Cass | Vertaler: Hanneke van Soest | ISBN: 9789000346233 | Aantal pagina’s: 132 | Datum van verschijnen: oktober 2015 | Uitgeverij: Van Goor