Recensie: Verguld – Marissa Meyer

Na het verslinden van ‘The Lunar Chronicles’ was ik ontzettend benieuwd naar het nieuwste boek van Marissa Meyer: ‘Verguld’. Gebaseerd op het sprookje Repelsteeltje, vertelt ‘Verguld’ het verhaal van Sherilda en de nare Erlköning. ‘Verguld’ krijgt van mij 3 sterren, lees hieronder mijn recensie!

Sherilda woont samen met haar vader in een klein dorpje. Ze is bijzonder: haar irissen lijken op tandwielen en het verhaal gaat dat ze vervloekt is. Sherilda zit vol met verhalen: ze begint te praten en vertelt vervolgens vol fantasie over prinsen, magische wezens en tragische gebeurtenissen. De kinderen op de kleine dorpsschool hangen aan haar lippen, tot grote ergernis van de strenge leerkracht. Als Sherilda tijdens de nacht van de Jacht, een gevaarlijke nacht waarbij iedereen in bed moet blijven, iemand om hulp hoort roepen, besluit ze diegene te helpen. Tijdens deze heldendaad komt Sherilda in contact met de Erlköning en vertelt ze hem een leugen. Deze bijzondere (en angstaanjagende) ontmoeting zet een serie gebeurtenissen in werking die Sherilda liever voorkomen had…

Laat ik beginnen met de cover van dit boek: die vind ik echt schitterend. De Nederlandse versie van Blossom Books heeft een zwart dust-jacket met daarop een goud kasteel in een soort gouden kooi. Onder het jasje zit een compleet goud boek (inclusief sprayed edges!) met daarop een glimmende kroon in de cover gedrukt. Heel erg mooi, dit is echt een uitgave om verliefd op te worden!

Het verhaal begint direct spannend met een proloog, waarin Sherilda haar eerste verhaal vertelt. Het verhaal over hoe zij geboren is en waarom zij zo bijzonder (of vervloekt?) is. De verhalen van Sherilda komen door het gehele boek heen terug en vormen op een gegeven moment een doorlopend, langer verhaal. Ik vond de afwisseling tussen het ‘hoofdverhaal’ van Sherilda en haar eigen verzonnen verhalen leuk, hoewel ik merkte dat ik soms het verzonnen verhaal van Sherilda een beetje vergat door de grote hoeveelheid hoofdstukken die hiertussen zat. Ik heb het nu trouwens over verzonnen verhalen, maar of de verhalen van Sherilda echt helemaal verzonnen zijn of misschien ook wel een kern van waarheid bevatten, dat moet je zelf maar ontdekken…

Het boek speelt zich af in een fictieve wereld en ik merkte dat ik heel erg een kaart aan het begin van het verhaal miste. Hoewel de beschrijvingen duidelijk zijn, had ik graag iets meer inzicht gehad in de plaatsen waar het verhaal zich afspeelde en op welke afstand deze van elkaar lagen.

Het boek kent ruim 550 pagina’s en hoewel ik van het overgrote deel van het boek genoten heb, vond ik het verhaal soms wel wat langdradig. De omgeving wordt uitgebreid omschreven en kleine gebeurtenissen krijgen een lange beschrijving, waardoor het verhaal wat traag las. Door alle uitgebreide dialogen en veelvuldige details neemt de spanning in het verhaal af. Er zijn hoofdstukken dat er echt heel weinig gebeurt, waardoor de vaart een beetje uit het verhaal gehaald werd. Daarnaast had ik soms het gevoel dat de doorlopende lijn van het verhaal wat miste. Er worden regelmatig details en ‘zijwegen’ beschreven die niet heel relevant lijken voor het plot van het verhaal.

Ik heb echter niet in de gaten gehad dat ‘Verguld’ een vervolg gaat krijgen, waardoor bepaalde personages, gebeurtenissen en elementen nu niet zo belangrijk leken, maar straks misschien wel een grote rol gaan spelen…

Aan de andere kant zorgen de (overbodige) details ervoor dat je de wereld waarin Sherilda zich begeeft goed voor je kunt zien. Het karakter van Sherilda zelf, het hoofdpersonage uit dit boek, vond ik erg interessant. Ze is leuk om te volgen en blijft wat mysterieus doordat je niet weet waarom ze al die verhalen vertelt. Is alles echt gebeurd? Verzint ze de verhalen die ze vertelt spontaan? Sherilda is wel wat naïef, dat vond ik soms wat storend. Ze is duidelijk nog erg jong. De verhaallijn van Sherilda en Gold vond ik echter erg schattig. Mooi hoe de personages steeds meer om elkaar gaan geven, hoewel lang onduidelijk blijft wie Gold is en vooral wat hij precies is. Dit boek bevat een grote dosis magische fantasy, dus als je daarvan houdt, dan vind je dit boek waarschijnlijk heel leuk!

Je wordt vanaf het begin af aan in het mysterie gezogen en wilt graag antwoorden op je vragen. Waar is de moeder van Sherilda? Wat wil de Erlköning? Wat is Gold en is hij te bevrijden? Het verhaal kent een mysterieuze, sprookjesachtige sfeer van het begin tot het einde. Dit draagt echt bij aan de leeservaring van dit boek.

Sommige gebeurtenissen en details uit het verhaal vond ik best wel gruwelijk. Het verhaal is duidelijk gebaseerd op het originele sprookje, veel herkenbare elementen uit Repelsteeltje komen terug, maar er zijn echter ook veel nieuwe wendingen toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat het verhaal verassend blijft.

Richting het einde van het boek neemt het verhaal een redelijk onverwachte wending die ik niet aan zag komen. Dit vond ik dan ook verrassend, helemaal toen ik erachter kwam dat ‘Verguld’ het eerste deel in de magische wereld van Sherilda is. Ik heb al die tijd gedacht dat ‘Verguld’ een standalone was, maar ik ben door het einde van dit boek toch wel erg nieuwsgierig naar het vervolg! Hoe loopt het verhaal van Sherilda en Gold af? Ik hoop hier heel snel achter te komen!

Ben je op zoek naar een sprookjesachtige fantasy met een sterk hoofdpersonage en een gedetailleerde world-building? Dan moet je zeker ‘Verguld’ oppakken. Ik geef dit boek 3 sterren en hoop dat deel 2 snel verschijnt!