Recensie: heartstopper deel 2 – Alice Oseman

Doorlopende serie

Dit is het tweede deel in de graphic novel-serie heartstopper. Het boek gaat letterlijk voort waar het eerste deel stopte. De paginanummering en hoofdstukken tellen verder op in dit boek. Na de cliffhanger in het eerste deel is het fijn om meteen te kunnen lezen hoe het verder gaat met Nick en Charlie. Een serie om lekker achter elkaar te lezen wanneer alle delen verschenen zijn!

De recensie van het eerste deel is ook te lezen op onze website. In deel twee bouwen Nick en Charlie hun band verder op. Waar Charlie nog twijfelde of Nick gevoelens voor hem had, wordt dat in dit deel wel heel duidelijk. Het is ook geen geheim waar het boek naartoe gaat, aangezien op de cover van het boek staat: Nick en Charlie worden verliefd.

Homofobie

Ook in dit deel krijgen ze weer te maken met onzekerheden, pestgedrag en homofobie. Maar gelukkig is er ook erkenning, en begrip van hun familie en vrienden. Het is mooi om te zien hoe de vriendengroep van Charlie Nick opneemt in hun midden. Net zoals in het voorgaande deel zie je ook hier een duidelijk verschil tussen de reacties van beide vriendengroepen. Waar het bij Charlie al lang duidelijk is dat hij op jongens valt, is Nick nog sterk op zoek naar zijn identiteit. Dit zie je ook in de vriendengroep. De vrienden van Charlie nemen hem zoals hij is, en maken er geen probleem van. De vrienden van Nick daarentegen pesten hem, lachen hem uit, en willen weinig met Charlie te maken hebben.

Nick heeft nog veel problemen met het benoemen van zijn geaardheid, en hij vindt het moeilijk om echt uit de kast te komen. De band tussen Nick en Charlie heeft hier zeker niet onder te lijden. Charlie leert hem dat het oké is om er geen stempel op te plakken. Er zitten zo veel mooie boodschappen en achterliggende gedachten in dit boek. Ook de reactie van het gezin van Nick vormt een prachtige boodschap.

Wachten op deel drie

Dit tweede deel is wederom prachtig geïllustreerd. De tekeningen en chatberichten maken ook van dit deel een fijn boek om te lezen. Ondanks dat het boek in zwart-wit is, is het toch een erg fijne leeservaring. Ik kijk alvast uit naar deel drie (en vier). Deel drie komt uit in januari 2022! Dit deel krijgt van mij alvast vier sterren!

Lindsay Blockhuys

Lindsay Blockhuys