Recensie: Heartstopper deel 1 – Alice Oseman

Graphic novel

Heartstopper deel 1 is het eerste deel van deze reeks dat in het Nederlands uitgegeven is. In het Engels zijn er voorlopig vier delen verschenen. Een graphic novel is een soort stripverhaal, voor (jong)volwassenen. Dit boek bestaat vooral uit tekeningen en minder uit tekst. De kadertjes zijn ook niet zo strak omlijnd als bij een stripboek zoals we dat allemaal kennen. Al bevat het boek natuurlijk genoeg tekst om een verhaal te kunnen vertellen. Zowel in tekstballonnetjes als in chatgesprekken of sms’jes. De tekeningen zetten de tekst kracht bij.

Content warning!

Het boek begint meteen met een content warning. ” Dit verhaal bevat lichamelijk geweld en verbale homofobie.” Hieraan kan je al merken dat het gaat over zwaardere onderwerpen.

Charlie had vorig jaar een zwaar jaar op school. Hij werd gepest nadat hij zich ge-out had als homoseksueel. Gelukkig zijn de ergste pesterijen nu wel achter de rug. Nick daarentegen is zich nog niet bewust van zijn gevoelens. Hij heeft nooit getwijfeld aan zijn geaardheid, tot zijn band met Charlie steeds sterker wordt.

In dit boek volgen we het ontstaan van hun vriendschap. Nick is een jaar ouder dan Charlie, maar door een herverdeling op school komen ze naast elkaar te zitten in de klas. Nick heeft al veel over Charlie gehoord, omdat zijn outing vorig jaar zoveel aandacht trok. De twee ontwikkelen een mooie vriendschap. Al snel voelt Charlie meer dan enkel vriendschap, maar hij is er zich van bewust dat het enkel bij vriendschap zal blijven. Want Nick is hetero, toch?

Nick en Charlie

Waar het bij Charlie al duidelijk is dat hij op jongens valt, is dit bij Nick helemaal niet duidelijk. Door de band die ze ontwikkelen begint ook Nick te twijfelen aan zijn geaardheid. Alice Oseman weet de tegenstrijdig gevoelens van Nick mooi weer te geven. Als lezer hoop je natuurlijk al te weten waar het verhaal naartoe gaat. Want Nick en Charlie zijn zo leuk samen!

We volgen in heartstopper de band tussen beide jongens gedurende een aantal maanden. Het boek eindigt met een cliffhanger! Gelukkig hoeven we nog maar tot oktober te wachten om te zien hoe dit verhaal verder zal gaan!

Zoals gezegd is er bij een graphic novel minder de nadruk gelegd op de tekst. Toch zit hier ook afwisseling in omdat er niet enkel gesprekken, maar ook sms’jes te lezen zijn. Soms gaat het zelfs maar over één woord, maar hierdoor wordt de hele context wel duidelijk. Misschien is een graphic novel iets waar niet iedereen van houdt. Deze is ook volledig in zwart wit. Maar toch denk ik dat dit boek een mooie boodschap mee geeft. Zeker de moeite waard om eens te proberen!

5 sterren voor deze graphic novel met een belangrijk onderwerp!

Lindsay Blockhuys

Lindsay Blockhuys