Recensie: Cinder & Ella lang en gelukkig? – Kelly Oram

Modern sprookje

Cinder & Ella is een modern sprookje. Lang en gelukkig is het tweede deel van deze duologie. Al mag de reeks van mij nog wel een tijdje doorgaan. Deze recensie bevat spoilers van het eerste deel!

In het eerste deel lees je hoe Cinder & Ella elkaar leren kennen. Ook ontdek je daar waarom de band tussen Ella en haar vader en stiefzussen niet zo goed is. Het is geen must om het eerste deel gelezen te hebben, maar het is wel aan te raden omdat het boek bijna meteen verder gaat waar het vorige gestopt is. Als je beide delen leest zie je beter Ella’s persoonlijke ontwikkeling. Bovendien zijn bepaalde stukken in het boek beter te begrijpen als je het voorgaande deel reeds gelezen heb.

Perfectie?

Het is een verademing om een boek te lezen waarin het hoofdpersonage niet de typische perfecte, blonde vrouw is. Ella is voor een groot deel verbrand geraakt door een auto-ongeluk. Hierdoor worstelt ze erg met haar zelfbeeld. Het is niet gemakkelijk voor Cinder om Ella te doen inzien dat ze een prachtige jonge vrouw is. Hij zal haar moeten leren dat mensen echt wel verder kijken dan het uiterlijk.

De relatie tussen Cinder & Ella verloopt ook niet zonder slag of stoot. Ze kunnen rekenen op een grote media belangstelling, omdat Cinder een bekende auteur is. Cinder is deze aandacht wel gewoon, maar Ella helemaal niet. Bovendien is de familie van Ella fel gekant tegen deze relatie. Zijn ze sterk genoeg om er samen uit te komen? En krijgen ze echt een sprookjesachtig einde? Leven ze nog lang en gelukkig?

Aanrader!

Het boek is een echter aanrader. Het bevat romantiek, liefde en vriendschap. Maar ook familieproblemen, haatgevoelens,… Het toont aan hoe de media een invloed kan hebben op bekende personen en hun omgeving. De schrijfstijl is erg vlot. Dialogen worden afgewisseld door vertellende stukken en chatberichten. Er zit voldoende vaart in het boek. Ella maakt ook in dit deel een mooie ontwikkeling door, gesteund door Cinder.

In principe kon het vorige boek perfect een stand-alone geweest zijn. Het verhaal kon daar gestopt zijn, en je zou als lezer kunnen fantaseren over hoe de relatie tussen beide verder loopt. Voelt dit boek dan aan als een overbodig deel? Absoluut niet! Het is zeker een mooie aanvulling. Bovendien is het mooi om te zien hoe Ella blijft aanlopen tegen de gevolgen die het ongeluk heeft op haar hele leven. Zowel familiaal, als op seksueel vlak. Als ze zich letterlijk moet blootgeven blijkt dit voor haar toch een hele drempel te zijn. Kelly Oram zet Ella echter zeker niet neer als een zielige tiener, maar laat haar ontwikkelen tot een jonge vrouw, weliswaar met de begrijpelijke struggelingen die een beperking met zich meebrengt.

Als je nieuwsgierig bent geworden naar dit boek, oordeel dan vooral zelf en laat je onderdompelen in de sprookjesachtige wereld die Kelly Oram gecreëerd heeft!

Lindsay Blockhuys

Lindsay Blockhuys