Recensie: Sterrenvlucht van Brandon Sanderson

Sterrenvlucht van Brandon Sanderson is het eerste deel van de Skyward-serie en speelt zich af op planeet Detritus. Spensa wil al haar hele leven piloot worden en zich aansluiten bij de Rebellen. De Rebellen vechten namelijk tegen de Krell. Echter worden haar kansen bij deze speciale vliegschool verkleind door het verleden van haar vader. Hoe lukt het Spensa om toe te treden op de school? Wat heeft haar vader in het verleden gedaan en is dat waarheid of zijn dat leugens? En wat voor bijzondere ontdekking doet zij waardoor haar kansen wellicht verkeren?

Sterrenvlucht is een heel tof science-fictionboek. Allereerst door de stevige worldbuilding. Het boek bevat een kaart, waardoor je de wereld goed kunt visualiseren. De wereld heeft echt een eigen geschiedenis, die je ontdekt naarmate het boek vordert, en er zijn een aantal gebruiksvoorwerpen die origineel bedacht zijn, zoals de ‘lichtlijn’. De schoolse setting is niet uniek, maar met de onderlinge strijd tussen leerlingen, het samenwerken en de vriendschappelijke relaties die ontstaan, zijn leuk om over te lezen.

Er zijn veel personages en sommige personages leer je niet echt kennen. Op zich is dit niet heel erg, omdat de belangrijkste personages voldoende karakter hebben en zich onderscheiden van de rest. Er is één personage écht grappig, waardoor ik zelfs af en toe hardop moest grinniken. Vanwege de spoilers kan ik hier niet teveel over verklappen. Ook het hoofdpersonage Spensa is leuk en geloofwaardig. Soms kan ik ze in haar beschrijven lekker overdrijven of dramatisch reageren, hetgeen ook tot humoristische situaties leidt.

De schrijfstijl van het boek is over het algemeen vlot. Er zijn gevechten, dialogen, achtervolgingen en beschrijvingen. De technische beschrijvingen van de gevechtsvliegtuigen en machines hadden iets korter gekund. Enerzijds zorgt dat natuurlijk voor de geloofwaardigheid van de machines, anderzijds moet je daar als lezer wel geïnteresseerd in zijn. Kleine overkill aan informatie, maar niet heel storend. Sanderson weet de lezer gedurende het boek desondanks nieuwsgierig te houden. Zo raak je nieuwsgierig naar Spensa’s ontdekking, maar ook naar het verleden van haar vader en de oorlog met de Krell.

Tot slot is het einde ook echt heel tof. Het bevat veel actie, sommige dingen waren onvoorspelbaar en de lezer krijgt antwoord op de eerdere vragen. Toch roept het einde ook weer vragen op, maar deze zullen vast beantwoord worden in deel 2: Sterrenzicht (augustus 2021). Kortom, Sterrenvlucht is een boek van 500 pagina’s smullen: vriendschap, moed, gevechten en humor.

Bedankt Iceberg Books voor dit recensie-exemplaar.