Recensie: Lily – Tom de Cock

Lily Tom de Cock

Onlangs verscheen het nieuwste boek van ex-radio DJ Tom de Cock. Het verhaal speelt zich af in een toekomstige wereld waarin de gevolgen van de klimaatverandering pijnlijk duidelijk zijn geworden. De zeespiegel is gestegen, om de haverklap breken er dodelijke ziektes uit en door de stijging van de temperatuur kunnen de inwoners van de Nieuwe Unie niet onbeschermd buiten komen. In die wereld volgen we het leven van Lily die een bekende influencer is. Haar doel: het panmyrmidon halen, oftewel ervoor zorgen dat iedereen die online is haar volgt. En om dat doel te bereiken heeft ze veel over.

De personages

Zo goed als het hele verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Lily. Zij heeft alles wat ze maar wilt en heeft geen besef van wat er zich allemaal buiten de muren van de Unie afspeelt. In het begin komt Lily dan ook over als een verwend nest en denkt ze alleen aan zichzelf, maar ze maakt wel heel wat evolutie mee doorheen het verhaal en komt tot waardevolle inzichten. Daardoor kan je je toch goed inleven in wat ze allemaal meemaakt.

De gevolgen van de klimaatveranderingen worden pijnlijk aangekaart door Tom de Cock. Al het ijs is gesmolten, veel dieren zijn uitgestorven en de lucht is ontzettend vervuild waardoor je niet meer zonder bescherming buiten kan komen. Doordat er regelmatig ziektes uitbreken knuffelen mensen niet meer en zien ze elkaar zelden tot nooit in levende lijve. Ook bevat het boek heel wat technologische innovaties zoals een chip in je hoofd waarmee je kan communiceren. De boodschap van dit verhaal is dan ook niet mis te verstaan: laten we het niet zo ver laten komen zoals het geval is in dit boek.

Tom de Cock heeft ook een fijne schrijfstijl die snel wegleest. Daardoor is dit boek ook geschikt voor de iets jongere young adult lezer. Door de afwisseling van korte en lange hoofdstukken vlieg je er dan ook snel doorheen, ondanks dat het boek vrij dik is. Dat kan een beginnende lezers misschien wat afschrikken.

Tom de Cock heeft met Lily een sterk dystopisch verhaal afgeleverd. De wereld zit dan ook ontzettend goed in elkaar. Verder zit er een belangrijke boodschap in het verhaal. We moeten absoluut vermijden dat onze toekomst eruit ziet zoals in Lily. Dit boek verdient dan ook vier sterren. Ik ben benieuwd wat Tom de Cock in de toekomst nog in petto heeft! Verder is het boek een aanrader voor fans van de Adem-reeks van Nico de Braeckeleer en Dor van Neal & Jarrod Shusterman.