Recensie De laatste vier dagen – Gemma Geurts

Wat als je voorvechter bent van het vrije woord in 1222 en de inquisitie waart door Europa? En als je ook nog een Moorse afkomst én albino bent? Daar krijgt de lezer mee te maken in de historische YA De laatste vier dagen van Gemma Geurts (Uitgeverij Clavis 2021). Via het vertelperspectief van een hond wordt het verhaal over Djibriël d’Al Karaouine verteld, de Moorse retorische albino. Djibriël helpt het Franse dwergstaatje Fauna Fars ontwikkelen op gebied van rechtspraak, gezondheid en logisch nadenken. Echter is de staat niet rooms-katholiek en moet men zich voorbereiden op de komst van de inquisiteur…

Vertelperspectief en schrijfstijl

Het begin van het boek is sterk en dat komt onder andere door de openingszin: “Hoe ik ook waakte, het liep mis vanaf het moment dat onze koning mijn baas uitleende aan een andere koning”. (2021: p. 5) De lezer is gelijk nieuwsgierig en weet dat er sprake is van een bijzondere vertelwijze. Dit hondjesperspectief vond ik het begin zeer goed uitgewerkt, bijvoorbeeld in de vergelijkingen die de hond Lupo maakt: “Zijn huid, wit als uitgekookt bot, stak schril af tegen die van haar, donker als verkoold hout.” (2021: p. 7) Zo’n vergelijking met het bot past echt bij een hond. Naarmate het boek vorderde, werd ik een beetje ongemakkelijk van dit vertelperspectief. Je leest dan bijvoorbeeld over zijn interesse in teefjes en de typische hondengebruiken: “Ze inspecteerde mijn snuit, mijn roede, likte aandachtig mijn poepgaatje.” (2021: p. 37) De toegevoegde waarde van dit perspectief in het begin was groot, maar later in het boek minder. Tussen stukken door wordt de lezer herinnerd aan het hondjesperspectief. Verder leest het redelijk normaal door de personale verteller en dat is fijn.

Verder is taalgebruik soms wat stroef door bijvoorbeeld de filosofische uitspraken en dialogen met een dubbele betekenis. Ook is de politieke situatie wat lastig te begrijpen omdat er geen historisch kader of kaartje is toegevoegd. Er is dus wel enige voorkennis nodig om het politieke situatie te begrijpen, anders komt dat begrip wat later in het boek. Dit zorgt ervoor dat je niet door het boek heenvliegt en wellicht een beetje moet werken om het te begrijpen.

Personages, thematiek en verhaallijn

Djibriël leer je goed kennen door de ogen van zijn hond en is een interessant personage. Hij zet zich af tegen de heersende opvattingen, stelt kritische vragen en is een ‘buitenbeentje’ vanwege zowel zijn innerlijk als uiterlijk. Een aantal interessante onderwerpen komen hierdoor ter sprake: andersdenkenden in de middeleeuwen, albinisme, strijd voor gelijkheid, verschillende interpretaties en vertalingen van heilige boeken.

Door de achterflap van het boek verwachtte ik gelijk getrakteerd te worden op een spannend deel waarbij de confrontatie tussen de inquisitie en Djibriël prominent naar voren komt. Echter gaan daar de laatste 100 pagina’s pas over en ook al is dat een tof retorisch woordenspel, het komt wat laat in het verhaal. Over het algemeen lees je vooral over het reilen en zeilen van de kleine staat. Hoe het zich ontwikkelt met behulp van Djibriël op gebied van landbouw, strafrecht, gezondheid en nog veel meer. Op zich is het interessant om te lezen hoe die vernieuwingen worden doorgevoerd en hoe men daarop reageert. Al was het stramien jammer genoeg wel steeds hetzelfde. Hierdoor blijft de spanningsboog wat laag. Enige spanning ontstaat bij het mysterieuze tweede licht en wat de angst voor de inquisitie met een staatje doet qua wantrouwen en argwaan. Maar, ook dit had wat spannender opgeschreven kunnen worden).

De laatste vier dagen van Gemma Geurts bevat zeker een aantal interessante zaken. Doordat de schrijfstijl wat stroef is, de spanning grotendeels uitblijft en ik meer verwachtte van het bijzondere vertelperspectief, ben ik echter minder enthousiast over het boek dan ik had gehoopt. Bedankt Uitgeverij Clavis voor dit recensie-exemplaar!