Recensie: Escape Game – Maren Stoffels

Escape Game Maren Stoffels

Heb jij ooit een Escape Game gespeeld? Weet jij hoe het is om opgesloten te worden en puzzelend op zoek te moeten gaan naar de uitgang? Dan is dit boek zeker wat voor jou! Escape game neemt je mee naar een griezelige escape room, waar de uitgang zeker niet voor de hand ligt!

HET VERHAAL

Ontsnappen uit een escape game?

Dat is natuurlijk de bedoeling! Maar wat als je inbreekt in een escape game? Wanneer er bij Trigo in het dorp een nieuwe escape room gebouwd wordt, kan hij niet wachten om deze te gaan ontdekken. Voordat de escape room zijn deuren opent wil hij met zijn vrienden een kijkje gaan nemen. Hij daagt zijn vrienden uit om mee te gaan om een kijkje te gaan nemen, en midden in de nacht belanden ze in de grote, griezelige villa. Is de escape game wel al helemaal af? Lukt het Trigo en zijn vrienden om te ontsnappen uit deze Escape room?

DE COVER

De cover straalt al veel spanning uit. De kleurencombinatie van rood en zwart voelt al dreigend en de gedaante die je achter het raam ziet staan is slechts een schim. Doordat de rest van de cover donker is, geeft dat een duister gevoel. Wie is dat achter het raam?

PERSONAGES

In Escape Game schrijft Maren Stoffels het verhaal vanuit twee perspectieven. Trigo is een jongen die helemaal gek is op Escape rooms. Samen met zijn vriend Brahim houdt hij wel van een challenge en ze dagen elkaar dan ook regelmatig uit. Al snel leren we hem beter kennen en lezen we over hem en zijn vader. Trigo heeft een goede band met zijn moeder en in zijn vrije tijd houdt hij van freerunning. Daar heeft hij Coco leren kennen. Zij is steengoed in free runnen en Trigo vindt haar wel leuk. Anderzijds lezen we het verhaal vanuit Eva. Ze is een vriendin van Trigo. Zij, Trigo en Brahim gaan vaak als drietal op pad en ze kent Trigo al erg lang. Eva schrijft graag verhalen en vindt Trigo erg leuk. Is ze jaloers wanneer Coco zich aansluit bij het drietal?

SCHRIJFSTIJL

Escape Game is een boek wat erg makkelijk leest. Er is gekozen voor een wat groter lettertype en de verschillende perspectieven zijn gedrukt in verschillende kleuren. De bladzijden zijn afwisselend wit en grijs gekleurd. Ook zijn sommige stukken geschreven in een speels lettertype wat het verhaal benadrukt op die plekken. Dat maakt het soms extra spannend. Ieder hoofdstuk is een level en zo kom je steeds een stapje verder. Doordat het eerste hoofdstuk meteen spannend begint, zit je direct in het verhaal. Het maakt je vanaf bladzijde 1 nieuwsgierig. Het boek is niet dik en er zit veel vaart in het verhaal. De woordkeuze is eenvoudig en daardoor laagdrempelig, wat prettig is voor de doelgroep. Naast het verhaal over het avontuur in de escape room schrijft Maren Stoffels nog een andere verhaallijn. Die van Trigo en zijn vader. Deze verhaallijnen lopen mooi in elkaar over waardoor ook dat stuk mooi naar voren komt.

CONCLUSIE

Dit boek is zeker een aanrader voor iemand die wel houdt van een beetje spanning. Het boek leest snel, het is een kort avontuur. Voor mij had het wel iets meer de diepte in gemogen, zeker het verhaal rondom Trigo. Toch is Maren Stoffels er zeker in geslaagd om in een kort verhaal lekker de spanning op te bouwen en mijn nieuwsgierigheid te wekken. Durf jij het aan om in deze Escape Game te stappen?

Picture of Manon Megens

Manon Megens

Als kind hield Manon Megens al enorm van het lezen van boeken. Elke zaterdag was ze wel in de bibliotheek te vinden. Nog steeds kan ze zichzelf verliezen in de mooie verhalen, genietend met een kop thee op de bank. Ze leest graag verschillende genres, maar een thriller blijft toch haar favoriet. Manon heeft twee kinderen en is juf op een basisschool. Ze vindt het geweldig om het leesvirus over te brengen aan de kinderen. Naast lezen gaat ze ook erg graag wandelen en houdt ze van lekker eten. Maar wanneer ze tijd over heeft, vind je haar toch echt met een boek op schoot!