Recensie 67 seconden graphic novel – Jason Reynolds

“Niet snitchen. Niet huilen. Wraak.” Dat is de mantra van Will in zijn reactie op de de moord van zijn broer Shawn. Het boek 67 seconden van Jason Reynolds vertelt op poëtische wijze het verhaal van Will die 67 seconden in een lift staat om wraak te gaan nemen op de moordenaar van zijn broer. Dit verhaal is nu ook in een graphic novel gegoten waarbij de illustraties gemaakt zijn door Danica Novgorodoff. De graphic novel is vertaald door Maria Postema en uitgegeven bij Blossom Books. Is het een zinvolle aanvulling op het boekenaanbod, er immers al een boek van? Het antwoord daarop is een volmondige ‘ja’.

Afbeeldingen

Bij graphic novels is de tekenstijl cruciaal en Novgorodoff heeft dit prachtig gedaan. De tekeningen ondersteunen het verhaal echt enorm. Ze zijn waterverfachtig en vooral rood, blauw, zwart en bruin zijn de gekozen kleuren. Het rood bij een bloederige scène spat van de pagina af en wit en zwart worden slim ingezet in de tijdsaanduiding. Er zijn voldoende details aangebracht ondanks de ‘simpele’ tekening en de nadruk ligt op de gezichtsexpressie. De pijn, twijfel, frustratie, het is zeer duidelijk getekend. De afbeeldingen staan wel een beetje door elkaar of lopen in elkaar over, maar dat is echt niet erg. Desondanks is heel overzichtelijk omdat de pagina’s niet te vol zijn.

Daarnaast zorgen de afbeeldingen ook voor een duidelijkheid. Zo krijgt de lezer een beter beeld van de personages omdat er een soort moodboard wordt gemaakt. Ook de plattegrond met de verdachtmaking van de moordenaar is verhelderend. En de duidelijke structuur komt ook naar voren omdat de etages van de lift eigenlijk een soort hoofdstukaanduidingen zijn.

Het boek 67 seconden is opvallend vanwege het poëtische taalgebruik en dat wordt gelukkig ook gehanteerd in deze graphic novel. Het is niet helemaal een-op-een gelijk, maar het originele verhaal en schrijfwijze is wel zoveel mogelijk overgenomen. De kracht van herhaling, opsommingen, personificaties en de afwisseling tussen grote en kleine letters zorgen ervoor dat het verhaal nog meer tot leven komt (in combinatie met de afbeeldingen). En ondanks dat dit een ‘strip’ is, bevat het mooi beeldend taalgebruik: “Rook kan net als een spook dicht zijn, maar haast niet stevig genoeg te zijn om me vast te houden.”

Verhaallijn en thematiek

Voor de mensen die 67 seconden nog niet hebben gelezen: lees deze graphic novel! Het verhaal is indrukwekkend. Er staan heftige thema’s centraal (al is het wel vrij Amerikaans) zoals wraak, moord, zinloos geweld. Het verhaal laat zien in welke vreselijke vicieuze cirkel van geweld Will terecht komt en welke gevolgen dat heeft. Het einde voelde een beetje frustrerend maar is overeenkomstig met 67 seconden: het is een open einde maar daardoor is er ruimte voor discussie.

67 seconden – de graphic novel is echt een waardevolle aanvulling op de beleving van het verhaal. De afbeeldingen zijn echt prachtig, de verhaallijn is natuurlijk erg sterk en de schrijfstijl is net zo mooi als in het originele verhaal. Een aanrader voor iedereen!