Recensie: De falling in love montage – Ciara Smyth

Het leven is geen romcom, maar misschien kun je één zomer wel doen alsof…’. – De falling in love montage

Saoirse is een 17-jarig meisje dat niet meer in de liefde gelooft. Ze heeft allemaal regels voor zichzelf opgesteld zodat ze nooit meer een relatie aan hoeft te gaan en niet meer gekwetst kan worden. Maar dan ontmoet ze Ruby. Het klikt meteen en ze spreken af samen de zomer door te brengen. Ze besluiten een lijst op te stellen met dingen die altijd in romantische comedy’s gebeuren en deze dan op hun eigen manier uit te voeren. Het plan is om dit tot het einde van de zomer te doen en dan zonder gekwetst te worden of eeuwige liefde te verwachten weer uit elkaar te gaan. Maar is het wel echt mogelijk om de zomer door te brengen alsof je in een romantische comedy zit zonder gevoelens te ontwikkelen?

Saoirse komt over als een behoorlijk gefrustreerde tiener. Ze maakt constant ruzie met haar vader en vaak genoeg was ik het niet met haar eens. Maar dat is ook niet nodig om toch een beetje van haar te gaan houden. Het is juist interessant om dingen van haar perspectief te zien en ze hoeft niet perfect te zijn. Wat ik ook fijn vond was dat niemand er echt een punt van maakte dat ze lesbisch is. Het was gewoon zo en het kwam over alsof het even normaal is als hetero zijn. Wat het natuurlijk ook is, maar daar zijn toch nog genoeg personages in andere boeken of mensen in het echte leven het niet mee eens. Sommige personages leken niet extreem goed uit gewerkt, maar ik vond dat over het algemeen niet heel storend. Ik vond Olivier dan weer wel een interessant en uitgewerkt personage. Dat had ik aan het begin van het boek niet verwacht en dat was dan weer een leuke verrassing.

Thema’s

Het boek behandelt ook andere thema’s dan liefde en liefdesverdriet en blijft hierdoor niet oppervlakkig, wat het misschien wel was geweest als het alleen over de liefde was gegaan. Ik vond het heel mooi om te lezen dat er ook diepere thema’s zoals dementie behandeld werden en dat zorgde toch wel voor een extra dimensie. Dit is echt precies wat ik in een boek zoek.

Misschien is deze schrijfstijl niet voor iedereen, maar ik heb ervan genoten. Het boek bevatte leuke humor en ik heb zelfs een paar keer hardop gelachen. Het is wel vooral geschreven vanuit herinneringen en dialoog. Als je een fan bent van gedetailleerde omschrijvingen van de omgeving zal je dat hier moeten missen, maar het stoorde mij totaal niet.

Toen ik begonnen was met lezen wilde ik maar blijven lezen. Dat is iets wat ik al een tijdje niet meer gehad heb bij een boek. Het was precies wat ik nodig had en ik ben heel blij dat ik het gelezen heb. Ik ben benieuwd of haar volgende boek Not My Problem ook zo leuk gaat zijn. Dat zal natuurlijk een heel ander verhaal zijn aangezien dit een standalone is. Er waren misschien een paar kleine dingen in het boek die beter hadden gekund, maar toch heb ik me daar niet aan gestoord. Dit boek komt zeker op mijn lijstje met favoriete boeken.

Picture of Louise Rademaker

Louise Rademaker

Louise Rademaker (26) leest en schrijft al zo lang ze zich kan herinneren. Ze heeft een master in schrijven en houdt van koffie, poëzie, YA, films, series en gamen.