Recensie: Fin & Rye – Harry Cook

Fin & Rye

Fin & Rye & Fireflies, vertaald bij Best of YA door Fanneke Cnossen als Fin & Rye, is het young adult debuut van schrijver Harry Cook. Het is een aangrijpend verhaal met heftige thema’s zoals homofobie en conversietherapie.

In het boek volgen we het leven van Fin. Nadat hij gekust heeft met een jongen beslissen zijn conservatieve ouders halsoverkop om te verhuizen naar een andere stad. Daar moet hij een nieuwe start maken en moet hij zijn vorig leven achter zich laten. Eenmaal aangekomen in zijn nieuwe woonplaats maakt hij kennis met Poppy, June en Rye die hem accepteren zoals hij is. Wanneer Fin en Rye echter dichter bij elkaar toe groeien nemen zijn ouders een drastische beslissing: ze sturen hem op conversietherapie.

Heftige thema’s en goede opbouw

Het boek bevat heftige thema’s, maar Harry Cook slaagt erin om die thema’s op een luchtige manier over te brengen. Het bevat immers ook een goede portie romantiek en humor. Hij schetst een – helaas al te – realistisch beeld van hoe ouders de geaardheid van hun kind niet accepteren. Daarnaast geeft hij ook een mooie boodschap dat iedereen mag zijn wie die is. Het verhaal zelf is verder ook goed opgebouwd. Je leest hoe Fin en Rye steeds meer en meer naar elkaar toegroeien. In de laatste 100 pagina’s gebeurt er best wel wat in het verhaal. Wat mij betreft had dat stuk nog wat meer uitgewerkt mogen worden.

Fin & Rye - Harry Cook

Fijne personages

Gedurende het verhaal leer je Fin en Rye steeds beter en beter kennen. Je leest gedurende het verhaal dan ook afwisselend uit hun perspectief. Het zijn dan ook beiden erg volle karakters en worden goed uitgewerkt doorheen het verhaal. De andere personages blijven net iets meer op de achtergrond. Poppy en June vond ik ook erg interessante personages, al begreep ik hun onderlinge relatie niet altijd even goed.

Fin & Rye is een aangename en aangrijpende LGTBQIA+ young adult roman over twee jongens die verliefd worden, maar waarvan niet iedereen die liefde wilt aanvaarden. Het is een aanrader voor fans van Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld. Het boek verdient dan ook vier sterren. Ik ben benieuwd wat Harry Cook nog meer in petto heeft.