Recensie: Unsinkable – Lotte van den Noort

Begin april kwam Unsinkable van Lotte van den Noort uit. Lotte van den Noort (1995) is geboren en getogen in Helmond te Nederland. Momenteel volgt ze de opleiding mediavormgever. Lotte vindt het fantastisch om ideeën tot werkelijkheid te brengen en heeft haar eigen bedrijf begonnen, Designs by Lotte. Naast ontwerpen is ze ook YA-auteur bij uitgeverij Hamley Books. Haar debuut bij uitgeverij Hamley Books is Unsinkable.

Waarover gaat Unsinkable? Je kent het verhaal van de Titanic, maar is dat echt hoe het is gegaan? Katharina Thompson wil niets liever dan naar Amerika gaan om daar een toekomst op te bouwen met haar verloofde. Wanneer ze als kamermeisje aan de slag kan op de Titanic, is dat een kans die ze gretig aanneemt. Maar het lot van de Titanic gooit roet in het eten. Katharina’s broer waarschuwt haar dat ze geen voet op het schip moet zetten. De Titanic is gedoemd om te zinken en daar is niet alleen een ijsberg de oorzaak van. Gebaseerd op een van de grootste complottheorieën ter wereld.

Vanaf het eerste hoofdstuk werd ik meteen in het verhaal gezogen. Van den Noort heeft een enorm fijne schrijfstijl, wat ervoor zorgt dat je meteen in het boek zit. De hoofdstukken zijn wel iets langer, waardoor je toch de tijd moet nemen en niet snel nog een hoofdstukje kan lezen. Het tempo zit precies goed, niet te snel en niet te langzaam.

Originele invalshoek

Iedereen kent het verhaal van de Titanic en iedereen weet ook hoeveel complottheorieën er wel niet de ronde gaan op het internet. Daarom vind ik het bijzonder knap dat Lotte van den Noort zich waagt aan het schrijven van een toch bekend verhaal met een twist, gebaseerd op een complottheorie. Ondanks dat ik het verhaal van de Titanic ken en de film al meermaals heb gezien, kon het boek me meermaals verrassen. Ik wou de hele tijd verder lezen om te weten wat er nog ging gebeuren. Ik vroeg me de hele tijd af wanneer het schip nu tegen de ijsberg aan zou botsen en wat er nog allemaal ging gebeuren voor dat dat gebeurde.

De personages waren ook enorm geloofwaardig en fijne personages. Het hoofdpersonage, Katharina, is een zeer fijne meid. Ze weet wat ze wilt en ze gaat ervoor. Ze laat niets of niemand zich tegenhouden, een echte sterke vrouw. Omdat zij zo een fijn hoofdpersonage is en de andere personages ook leuke mensen waren (behalve dan een iemand, maar daar kan ik niet te veel over zeggen), voelde ik ook echt mee met haar beslissingen en heb ik op het einde van het boek met traantjes het boek uitgelezen.

Conlusie

De prettige schrijfstijl en de originele twist op het bekende verhaal, zorgden ervoor dat ik het boek enorm graag heb gelezen. Ik ben heel erg blij dat ik aan boord mocht stappen van dit verhaal. Daarom geef ik het ook vijf sterren, een echte aanrader dus!