Recensie: Storm and fury – Jennifer L. Armentrout

Storm and fury is het eerste deel in de Harbinger serie van schrijfster Jennifer L. Armentrout. We kennen haar onder meer van de boekenreeks ‘Lux’, ‘Wacht op mij’ en de ‘Dark Elements’. Het boek is een spin-off van de Dark Elements serie waarin we de achttienjarige Trinity volgen. Ze is de laatste van haar soort, waardoor ze in een beschermde vesting woont. Maar een select groepje mensen weet van haar bestaan.
In Washington DC heeft iemand de klopjacht op demonen en wachters geopend. Nicolai, Dez en Zayne zoeken hulp bij de vesting van Trinity. Op een zomeravond breekt een groep mensen in de vesting in en openen het vuur. Een hoge demon neemt Trinity’s beschermer mee. Trinity besluit met Nicolai, Dez en Zayne mee terug te gaan naar Washington DC om daar te zoeken naar haar beschermer. In ruil daarvoor zal ze de wachters helpen zoeken naar de mysterieuze moordenaar.

Dit verhaal is sexy, uitdagend en mysterieus. Trinity heeft haar oog laten vallen op de knappe wachter Zayne en steekt dit niet onder stoelen of banken. Ze is soms wat onzeker, maar brengt lef in het verhaal en gaat ervoor. De personages in het verhaal zijn goed uitgewerkt. Ze hebben een verleden en zijn uniek. Ik had misschien wel wat meer willen horen over Trinity’s soort. Wie waren zij vroeger en kan Trinity haar krachten doorgeven aan de volgende generatie?

De wereld waarin Storm and Fury zich afspeelt kennen we inmiddels al van de Dark Elements. Het was leuk om oude vertrouwde demonen terug te zien, maar er zijn ook een aantal nieuwe soorten bijgekomen. Echter vond ik dat Trinity er soms te makkelijk vanaf kwam. Vooral het einde vond ik veel te simpel. Tijdens een gevecht wil je bloed, dood en een vijand-tegen-vijand situatie zien. Dit miste ik heel erg.

Dark Elements

Een groot nadeel van dit boek vind ik dat er nergens duidelijk vermeld staat dat je eerst heel de Dark Elements serie gelezen moet hebben. Ter voorbereiding voor dit boek heb ik alleen het eerste deel en de novelle gelezen waardoor ik nu onwijs gespoiled ben over de afloop van de serie. Voorafgaand heb ik bij verschillende mensen geïnformeerd of je eerst de serie moest lezen, omdat ik dit nergens terug kon vinden. Achteraf bleek dus van wel. Daarnaast waren er technisch gezien echt te veel schrijffouten waardoor het soms lastig lezen was wat er bedoeld werd en wie wat zei.

Stranger Things

Er zitten leuke verwijzingen in het verhaal. Zo is er een over Game of Thrones, en kijkt een schim naar Stranger Things. Als je deze series kent is het leuk dit te herkennen. Ik moet zeggen dat het verhaal wel echt langzaam op gang kwam. Vooral omdat Trinity niet zoveel beleeft binnen de vesting. Pas vanaf de aanval van de mensen kwam er meer actie in het verhaal. Daarnaast zitten er ook veel clichés in zoals in de auto per ongeluk in slaap vallen op de schoot van haar crush Zayne. Wel worden er een aantal taboes verbroken wat ik een erg fijne aanvulling vond. Zo raakt Trinity zichzelf aan wanneer ze aan Zayne denkt. Dit zie je in YA-boeken niet vaak terug komen en wordt gezien als iets vies en raars. Terwijl het eigenlijk heel normaal is.

Tot slot wil ik even benoemen hoe mooi dit boek is vormgegeven. De bladzijden hebben een gekleurde schede en de bliksemschicht op de voorkant lijkt heel realistisch in het licht. Een beetje jammer dat de Nederlandse vertaling een Engelse titel heeft, maar dat neem ik voor nu maar voor lief. Al met al had ik écht meer verwacht van dit boek, omdat ik de Dark Elements serie zo leuk vond. Wel ben ik heel benieuwd wie of wat de mysterieuze moordenaar is dus ik kijk zeker uit naar deel 2!