Recensie: Vlucht – Mel Wallis de Vries

Vlucht van Mel Wallis de Vries

In een vervallen gebouw komen drie meisjes bij bewustzijn. Er is alleen een iPad waarop ze zichzelf kunnen zien. Hoe komen ze daar? Waarom zijn ze daar? Al snel komen ze erachter dat ze voor een gruwelijke keuze staan. Eén iemand mag de ruimte niet levend verlaten.

Het plot

Om eerlijk te zijn, had ik aardig veel van dit boek verwacht. Mel Wallis de Vries staat namelijk wel bekend om goede jeugdthrillers te schrijven. Helaas viel dit plot in vergelijking met andere boeken die ik van haar heb gelezen, erg tegen. Het plot wordt erg uitgestrekt en dat wordt na een tijdje wat saai. Natuurlijk waren er ook spannende stukken, dus als je daarvan houdt, is het het proberen waard. Helaas valt het verhaal ook in herhaling. Telkens als er een meisje ontvoerd wordt, gebeurt er hetzelfde. Een deel van het boek viel dus gemakkelijk te voorspellen.

Het einde was echter een klapper! Omdat het grootste deel van het boek te voorspellen was, had ik het einde echt niet aan zien komen. Ik was stomverbaasd toen ik het las! Het plot was niet iets wat ik al een keer eerder heb gelezen, dus in dat opzicht ben ik zeker erg enthousiast.

Personages en perspectief

Hier kan ik veel en veel positiever over zijn. De meisjes die in het vervallen gebouw bij bewustzijn komen, zijn alle drie compleet verschillend. Het was fijn om het verhaal vanuit andere perspectieven te lezen. Vooral was het ontzettend interessant wat de meisjes van elkaar vonden. Een populair meisje, een buitenbeentje en een ‘normaal’ meisje. Aan het begin konden ze elkaar niet uitstaan, maar zodra het moest, konden ze elkaar tóch verdragen.

Het verhaal wordt dus geschreven vanuit de perspectieven van Evi, Jill en Mare, drie totaal verschillende meisjes die allemaal wat anders meemaken als ze worden ontvoerd. Het is alsof je drie verschillende verhalen leest totdat hun paden kruisen. Het was erg fijn om van te voren wat meer over de meisjes te weten te komen voordat ze werden ontvoerd, omdat je daardoor een beetje aan ze gehecht raakt.

Elk meisje heeft een uitgesproken karakter. Dat is handig, want zo kun je ze gemakkelijk uit elkaar halen. Jill kan wat uitgesprokener zijn, terwijl Evi erg rustig is en eerder wat meer in zichzelf is gekeerd. Kortom, je haalt ze dus zeker niet door elkaar!

Ik vond dit boek leuk, omdat het drie verschillende verhalen vertelt die op een gegeven moment elkaar kruisen. Het verhaal is helaas op sommige delen wat voorspelbaar, maar dat wordt zeker gecompenseerd met het einde. Je weet niet wat je leest!!

Kortom: de personages zijn erg uitgesproken. Je kunt ze dus niet door elkaar halen wat erg fijn is. Je raakt aan de meiden gehecht doordat je een soort verhaal vooraf krijgt. Het leukste was dat ze elkaar eerst niet uit konden staan, maar dat ze langzaam maar zeker naar elkaar toe groeiden. Omdat dit niet een favoriet was, maar ik het wel leuk vond om te lezen, krijgt dit boek van mij “3 out of 5 sterren”.

Marit Nekeman

Marit Nekeman