Recensie: Ziel (Bron #1) – Nico de Braeckeleer

Ziel van Nico de Braeckeleer is het eerste boek in de Bron-reeks en kwam in november 2020 bij Baeckens Books uit. Lees hier mijn recensie over Ziel van Nico de Braeckeleer.

Nico de Braeckeleer

Nico de Braeckeleer is auteur en scenarist. Hij heeft al heel wat (jeugd)boeken op zijn naam staan en ook schrijft hij mee aan bekende reeksen op televisie. Eerder schrijf de auteur de succesvolle apocalyptische Young Adult boekenserie Adem, over de gevolgen van klimaatverandering.

In Ziel leren we het hoofdpersonage Zoë kennen. Zoë is iemand om jaloers op te zijn. Ze behaalt goede schoolresultaten, is dj op feestjes en heeft goede vriendinnen. Bovendien heeft ze nu ook haar eerste vriendje: Justin. Alles gaat goed tot ze een auto ongeluk krijgt. Na vijf dagen buiten bewustzijn te zijn geweest, komt ze bij. Alleen is er iets verandert. Zoë heeft herinneringen aan een leven dat zij niet heeft geleefd. Zijn het gewoon vreemde dromen of is er iets anders aan de hand? Ook is Zoë zelf veranderd: ze is meer open en ongeremder. Als ze stilaan de waarheid boven water haalt, zet deze haar wereld volledig op zijn kop.

Vertelperspectief

Ziel wordt vertelt vanuit het perspectief van Zoë. Het boek bestaat uit drie delen: Herinneringen, Dood en Ziel. Ondanks dat het eventjes duurde dat ik in het verhaal zat, helpt de proloog wel enorm. Het is door de vreemde herinneringen en doordat Zoë ook als persoon veranderd is na het ongeval, dat ik zelf ook met veel vragen zat. Het helpt wel dat Zoë het zelf ook helemaal niet begrijpt. Wanneer ze dan op zoek gaat naar antwoorden wordt het tempo wel opgedreven. Het is heel erg leuk dat je niet moet wachten tot het vervolg, maar dat je het op het einde wel te weten komt. Toch geeft het einde genoeg voer voor een vervolg.

De personages worden niet echt uitgediept. Zo kom je niet veel te weten over Justin, het vriendje van Zoë, die toch wel een belangrijke rol in het boek speelt. Ook over de ouders van Zoë kom je heel erg weinig te weten. Dat vond ik wel jammer, ik had wel wat meer willen weten over hoe de band dan voor het ongeval was met hun. Misschien wordt dat dan nog wat uitgediept in het tweede boek? Het is ook niet dat het me echt stoorde, want het hoge actiegehalte in het boek maakt het dan wel weer goed.

Blik op de toekomst

Ziel is een Young Adult thriller, maar ook wel een science fiction boek. Het verhaal speelt zich af in 2022 en dat is helemaal niet zo ver van ons vandaan. Te bedenken dat dit dan allemaal mogelijk zou zijn is wel erg snel! Je mag daar wel wat vraagtekens bij zetten. De auteur weet het wel zeer realistisch te vertellen en het gaat niet alleen over science fiction, maar ook andere thema’s komen aan bod zoals op zoek gaan naar je identiteit. Dit boek krijgt 3 sterren van mij.

Titel: Ziel
Auteur: Nico de Braeckeleer
Uitgeverij: Baeckens