Recensie: Mijn hart van ijs – Jen Minkman

In de kleine vallei waar Magda woont, teistert al sinds de middeleeuwen een vloek. Meerdere kinderen zijn tijdens de Carnavalsweek verdwenen. Jaren geleden is de tweelingbroer van haar vader verdwenen en in het jaar 2020 is Magda’s broertje Tobias aan de beurt. Hoe kan Magda Tobias redden? En in wiens leven kijkt zij mee tijdens haar nachtmerries?

Over het plot

Het plot in Mijn hart van ijs is redelijk simpel. Magda’s broertje Tobias verdwijnt en zij neemt de taak op zich om hem te redden. Tijdens het boek worden er wel een aantal dingen duidelijk die voor een paar twisten in de verhaallijn zorgen en spanning creëren. Zelf vond ik het boek met deze lijn erg fijn om te lezen, omdat het niet te ingewikkeld werd gemaakt. Het was goed te lezen en er werden alleen dingen in het verhaal verteld als ze later verklaard werden of als het een reden had. Een topplot zonder trammelant dus!

Heksen

Magda is een heks. Dat beweren de mensen uit het dorpje waar ze woont tenminste. Het heksenbestaan speelt een hele grote rol in het verhaal. De vloek draait om één heks en Magda zelf is dus iemand die voor heks wordt aangezien én heeft krachten die ze sinds haar jeugd al wegstopt. Zelf vond ik dit aspect gaaf, omdat heksen niet vaak in boeken voorkomen.

Ook de nachtmerries en visioenen van Magda duiden op het bestaan van een heks. Ze krijgt voortdurend dingen te zien, zoals een brandstapel en zo onthullen zich allemaal geheimen aan Magda. Het heksenbestaan is dé key naar het redden van Tobias.

Worldbuilding en magie

Mijn hart van ijs speelt zich af in twee dimensies. De echte wereld, zoals wij die kennen, en Winterrijk. Winterrijk is alleen te betreden door portalen en heeft een cruciale functie in het verhaal, maar als ik dat zou weggeven, verklap ik al een groot deel. Dus, als je wilt weten waar ik het over heb: lees het boek!

De worldbuilding van Minkman is heel mooi. Winterrijk is een kopie van de echte wereld, alleen dan zonder alle dorpjes en moderne dingen zoals skipistes. Daarnaast is het in de middeleeuwen blijven hangen. Duistere magie heeft daar de hoogste macht en houdt het land in een winter die het hele jaar lang duurt. Alleen in het kasteel heerst er lente. Ook de magie is door Minkman gaaf op papier gezet. Verschillende heksenspreuken en duistere vloeken maken het verhaal heel interessant. En dan heb ik nog niet eens gesproken over de valse herinneringen en betoveringen die over sommige mensen zijn uitgesproken…

Al met al kun je wel zeggen dat ik heel positief ben over Mijn hart van ijs door Jen Minkman. Ik ben een echte fan van dit soort fantasy/mythologie-boeken en raad hem dan ook zeker aan! Ook als je nieuw bent in dit genre of zulke boeken normaal niet geweldig vindt, raad ik het aan om dit boek tóch eens te proberen. Ik denk niet dat je er spijt van zult hebben!
Om dit af te sluiten: ik geef dit boek een volle vijf sterren en raad het boek dus echt aan

Marit Nekeman

Marit Nekeman