Recensie Tiny Pretty Things – Sona Charaipotra en Dhonielle Clayton

Sona Charaipotra en Dhonielle Clayton, allebei promoters van diversiteit in boeken, hebben de daad bij het woord gevoegd met people of colour en LGBT in hun gezamenlijke werk Tiny Pretty Things. Daarin draait het om de mooie meisjes Bette, Gigi en June, die naar een exclusieve balletschool in Manhattan gaan. Hoewel ze alle drie heel verschillend zijn, hebben ze één ding met elkaar gemeen: ballet is hun lust en hun leven en ze hebben er werkelijk alles voor over om de top te bereiken. Bette wordt door iedereen op de balletschool bewonderd en gevreesd. Haar perfecte leven begint langzaam barstjes te vertonen wanneer het niet lukt om in de voetsporen van haar succesvolle zus te treden. Gigi weet als nieuwe leerling al gelijk de top te bereiken. Ze komt er snel achter dat dat niet zonder prijs is wanneer ze het mikpunt van misselijkmakende pesterijen wordt. En June, die altijd de understudy van de grote ster is, heeft nog maar één kans om zichzelf te bewijzen als balletdanseres. Anders moet ze van haar moeder naar een normale school. De spanningen op de balletschool lopen hoog op en niemand lijkt te vertrouwen…

De kaft van Tiny Pretty Things laat door de roze linten de sierlijkheid van de dansvorm ballet zien. Het gesprongen glas staat daar dan weer lijnrecht tegenover. Het maakt duidelijk dat niets is wat het lijkt bij het professionele ballet. Zodra je het boek openslaat, kom je in een andere wereld terecht. Een wereld waar de leerlingen met niets anders bezig zijn dan dansen en waar jaloezie en onzekerheid de boventoon voeren. Door de mysterieuze proloog waarmee het boek start, word je al gelijk het verhaal ingetrokken. Opvallend genoeg lees je daarin niet mee vanuit een van de hoofdpersonages, maar vanuit Cassie, een andere danseres met wie het niet goed afloopt. Het is al meteen voelbaar hoe moordend de concurrentie is. Zodanig dat de meisjes én de jongens op de balletschool alles zullen doen om elkaar ten val te brengen. En eerlijk is eerlijk, dat zijn toch echt de stukken waardoor je getriggerd wordt om snel verder te lezen en erachter te komen hoeveel erger het allemaal nog gaat worden.

De personages

In elk hoofdstuk staat het perspectief van een van de meisjes centraal en ze worden daarin krachtig neergezet door Charaipotra en Clayton. Je leert Bette, Gigi en June steeds beter kennen en ze lijken alle drie op hun eigen manier een ontwikkeling door te maken naarmate het verhaal vordert. Hoewel ze zo hun mooie kanten hebben, wordt het ook zichtbaar dat de onderlinge strijd op de balletschool iets duisters in de meisjes naar boven brengt. Bij Gigi komt dat eigenlijk pas wat later in het verhaal, als haar danscarrière bedreigd wordt. Van haar sprankelende, zachtaardige en positieve karakter blijft niet veel meer over. ”Het kan me niet schelen wat de politie met [Bette] doet. Het zal nooit genoeg zijn. Ik weet één ding zeker. Ik moet zelf iets doen.” (2020: 393). Dat dit over Bette gaat, geeft al wel aan hoe de onderlinge verhoudingen zijn. Doordat je als lezer in de hoofden van Bette, Gigi en June kunt kijken, heb je eigenlijk een beter beeld van hoe de meisjes zijn dan dat ze dat van elkaar hebben. Het maakt pijnlijk duidelijk dat het niet altijd terecht is hoe vijandelijk ze met elkaar omgaan.

Het einde

Tiny Pretty Things begint met Cassie en eindigt verrassend genoeg ook met haar, waardoor het een mooi geheel vormt. Niet zozeer afgerond, het roept eerder nieuwe vragen op. En door een schokkende gebeurtenis in een van de laatste hoofdstukken zijn er nog genoeg losse eindjes. Een vervolg is dan ook zeker op z’n plaats. Dat deel, Shiny Broken Pieces, is het slotstuk van dit tweeluik. Mocht je daarna nog steeds geen genoeg hebben van de intrigerende balletwereld, dan biedt de op Tiny Pretty Things gebaseerde gelijknamige Netflix-serie een uitkomst.

Tiny Pretty Things is niet voor niets gepitcht bij de uitgeverij als Pretty Little Liars meets Black Swan. Zelfs als je niets met ballet hebt, is het verhaal vol intriges de moeite waard. Dit boek krijgt daarom van mij vier sterren.

Suzan Car

Suzan Car

Zolang Suzan zich kan herinneren, houdt ze al van boeken. Ze heeft er door de jaren heen dan ook héél veel verslonden, waarbij jeugd- en Young Adult boeken favoriet blijken. Maar het blijft niet alleen bij lezen, ook op andere manieren zijn boeken de rode draad in Suzans leven te noemen. Ze heeft zelfs de masteropleiding Jeugdliteratuur gedaan! Na haar afstuderen is ze gaan werken bij de Bibliotheek als leesconsulent, met het doel om voor ieder kind het juiste boek te vinden. Door het schrijven van recensies kan Suzan weer op een hele andere manier met boeken bezig zijn. Ze is ontzettend benieuwd naar alle parels die ze in handen zal krijgen!