Recensie Een vloek zo eenzaam – Brigid Kennemer

Ben jij fan van sprookjes? En dan misschien extra fan van Belle en het beest? Dan is Een vloek zo eenzaam van Brigid Kennemer (vertaald door Merel Leene, 2020) echt iets voor jou! Het verhaal gaat over Harper die in de wereld van prins Rhen terecht komt. Rhen is vervloekt en om deze vloek te verbreken moet er ware liefde in het spel zijn. Lukt het hen om de vloek te verbreken?

Inhoud

Als je de samenvatting van het boek zo leest, dan verwacht je wellicht een voorspelbaar en zoetsappig verhaal. Ja, sommige zaken zijn te verwachten en er zit wat liefde in, maar gelukkig niet teveel. De lezer zal het sprookje van Belle en het Beest wel herkennen en sommige dingen aanvoelen, maar de auteur heeft daar echt een eigen twist aan gegeven. Bijvoorbeeld door de combinatie van de echte en verzonnen wereld en een onverwacht gevaar, dat de personages in een aantal keuzes bemoeilijkt. Hierdoor denkt de lezer het verhaal te overzien, maar zal een aantal keer positief verrast worden. Helemaal het einde, de laatste hoofdstukken, zet de lezer echt aan het denken en na het dichtslaan van het boek zal de lezer ook nog wel met vragen zitten. Dat is niet vreemd, want er is een vervolg: Een hart zo vurig (mei 2021).

Schrijfstijl en spanning

De schrijfstijl van Kennemer is prettig en het boek is goed vertaald. Allereerst komt de lezer gelijk in het verhaal door de beginzin van haar boek: “Onder mijn vingernagels zit bloed. Ik vraag me af hoeveel mensen ik deze keer heb gedood.” (2020: p. 9) De lezer zit gelijk vol vragen en deze nieuwsgierigheid houdt aan door bijna het hele boek heen. Wie heeft deze vloek uitgesproken? Waarom? Zal het hen lukken om de vloek te verbreken? De nieuwsgierigheid wordt dus wel bij de lezer gewekt omtrent de relatie, het monster, de vloek, maar de echte spanning, op wat opstootjes en discussies na, ontbreekt bijna in het gehele boek wel. Door de vlotte schrijfstijl van Kennemer lees je toch wel gemakkelijk door het boek heen. Het verhaal bevat veel dialogen en korte hoofdstukken. Daarbij wordt het verhaal verteld vanuit verschillende personages waardoor je een goed beeld krijgt van de gedachtes en handelingen van de personages.

De personages zelf zijn ook goed uitgewerkt. Harper heeft cerebrale parese en Kennemer laten zien dat zo’n fysieke beperking je niet moet laten tegenhouden in alles. Harper is dan ook een meisje met, zoals Rhen het mooi verwoord, “scherpe randjes” (2020: p. 33). Ze is brutaal, moedig en eigenwijs, maar heeft ook een zachte kant. Bij Rhen zie je een duidelijke worsteling met zijn vloek en verleden. Hij is echt een monster en zijn daden weergeeft de auteur goed als gruwelijk. Zijn vloek is dan ook complex, interessant en goed uitgewerkt. Het personage Grey vind ik ook een waardevolle toevoeging omdat hij trouw en vriendschap heel duidelijk naar voren laat komen. Al met al bevat Een vloek zo eenzaam niet alleen geloofwaardige personages, maar ook interessante thema’s.

Samenvattend is Een vloek zo eenzaam een goede, leuke en interessante hervertelling van Belle en het Beest. Het verhaal bevat een aantal onverwachte elementen, de schrijfstijl is prettig en de personages zijn goed uitgewerkt. Spanning zou nog wel wat meer in het hele boek naar voren mogen komen, nu zat het vooral in het einde. Het is een geslaagde hervertelling, ik kijk uit naar het vervolgdeel.