Recensie De Academie – Astrid Boonstoppel

Ieder jaar worden maximaal vijf meisjes een jaar lang onderwezen op de exclusieve school de Recourt Academie. De meisjes die hier zijn opgeleid, staan later aan de zijde van machtige en rijke mensen. Wat is het geheim van deze Academie? Hoe wordt iedereen zo succesvol? Dat ontdek je samen met Em, één van de vier meisjes die is toegelaten. De academie (2020) is het tweede boek van de Nederlandse Astrid Boonstoppel. Zij is bekend geworden met haar debuut Dit is hoe het ging (2019), dat genomineerd werd voor de Hebban Debuutprijs en waarmee Boonstoppel de Jonge Jury Debuutprijs won (2020).

Wat Boonstoppel heel goed doet in haar tweede boek is de lezer nieuwsgierig maken. Dat doet ze op verschillende manieren. Allereerst beschrijft de auteur een proloog waarin sprake is van een begrafenis. Wie is er dood en waarom? Ten tweede schrijft ze het boek vanuit verschillende perspectieven: Em, het academiemeisje, Isabella, de eigenaresse van de school, en een personage waarvan je niet weet wie het is en waar diegene is. Dat laatstgenoemde perspectief maakt de lezer nieuwsgierig. Tevens geeft het vertelperspectief van Isabella ook al enkele hints:“We hebben de juiste keuze gemaakt met deze meisjes. [..] Vorig jaar was slechts een incident.”(2020: 23). Wat is er gebeurd? Hoe verhouden deze zaken zich tot elkaar?

Het boek bevat ook interessante thema’s die de lezer tot nadenken zetten. Zo is er aandacht voor de scholing van de meisjes en er wordt benadrukt dat ze zich op allerlei fronten moeten ontwikkelen. Kunst, filosofie en muziek zijn daarbij belangrijke onderdelen en het boek laat daarmee het belang van deze vakken zien. Culturele vakken zijn momenteel niet populair omdat ze ‘niet nuttig zijn’. Toch lijkt dit boek te zeggen dat je zonder kunst en cultuur geen succes hebt in dit soort kringen. Daarnaast komt feminisme naar voren, een thema waar ik niet teveel over wil uitweiden in verband met spoilers. Maar het verhaal refereert naar actuele zaken en bestaande mensen, waardoor het boek een diepere laag krijgt.

Ten slotte zit er veel intertekstualiteit in het boek of verwijzingen naar bekende teksten. Daarmee laat Boonstoppel zien dat zij en haar schrijfstijl zijn gegroeid. Zo deed het boek me soms denken aan historische briefromans, verwerkt ze stukjes poëzie in haar boek en gooit ze regelmatig met interessante quotes van belangrijke mensen. Het boek is, samen met de thematiek en leeftijd van de personages, wel iets meer voor oudere lezers in vergelijking met Dit is hoe het ging. Toch weet Boonstoppel dezelfde vlotte vertelwijze te hanteren: korte hoofdstukjes, korte zinnen, veel dialogen. Voordeel is dat je het boek in enkele uren uit hebt (zo’n 6 uur). Nadeel is dat de lezer eigenlijk hunkert naar meer en her en der vraagt om wat meer diepgang en intriges. Desalniettemin is het weer een geslaagd en mooi boek van Astrid Boonstoppel.