Recensie De gevallen koning – Holly Black

Let op! Deze recensie kan spoilers bevatten over De wrede prins.

In het tweede deel van de Elfhame-serie, De gevallen koning (2020), borduurt het verhaal verder op de eindsituatie van deel 1 De wrede prins. Jude heeft Cardan op de troon gekregen om Eik te beschermen. Dit vervolgdeel sluit heel goed aan en vindt ongeveer vijf maanden na deze situatie plaats. Jude heeft via Cardan de touwtjes in handen en doet er alles aan om Elfhame te besturen. Lukt het haar om aan de macht te blijven en de manipulatie van Cardan geheim te houden? En, is dit vervolgdeel net zo’n succes als het eerste deel?

Inhoud en personages

De buitenkant van deze limited edition is weer prachtig! Glitters, een mooie kaart en fanart. Maar inhoudelijk is het ook weer heerlijk om in de wereld te duiken met magie, taalmanipulatie en fantasiewezens. Er wordt geen samenvatting gegeven van deel 1, maar de auteur Holly Black noemt subtiel wat namen en soms kort wat zij hebben gedaan. Hierdoor borrelen de relevante gebeurtenissen en personages omhoog en keert de lezer weer terug naar Elfhame. Samen met Jude gaat de lezer op zoek naar de juiste oplossingen voor problemen zoals een verrader: “Iemand die jij vertrouwt, heeft je al verraden.” (2020: 82). En dat is eigenlijk het onderwerp van het hele boek: Hoe houdt Jude haar macht in Elfhame vast? In vergelijking met De wrede prins vind ik dat dat deel verhaaltechnisch sterker is, omdat daar meer in lijkt te gebeuren en beschreven, terwijl het in dit deel voornamelijk politiek gekonkel is. Interessant, maar veel van hetzelfde.

Net als in De wrede prins is er constant een spanning tussen Jude en Cardan, hetgeen voelt als de blaadjes aftrekken van een madeliefje. Ze haten elkaar, ze houden van elkaar, ze haten elkaar… Nieuwgierig volgt de lezer deze complexe en moeilijke relatie. De personages hebben hun eigenwijze, manipulatieve, wrede, slimme eigenschappen behouden. Er komen geen nieuwe personages bij, maar een aantal personages leer je beter kennen of ondergaan een ontwikkeling.

Schrijfstijl, spanning en einde

De schrijfstijl van Holly Black is prettig. Er is voldoende afwisseling tussen dialogen en beschrijvingen, de kaart werkt ondersteunend en er is veel zinsvariatie. Er worden niet bijzonder mooi zinnen geformuleerd, maar de zinnen staan in dienst van het verhaal: to the point en beschrijven de omgeving en magische wezens voldoende.

De spanning in De gevallen koning loopt langzaamaan op. Door de tegenstellende thema’s als verraad en vertrouwen is de lezer constant bezig met de vraag hoe Jude haar zaakjes allemaal gaat regelen. Het boek werkt duidelijk naar een bepaald einde toe, maar tussendoor zijn er wel wat confrontaties. De laatste 60 pagina’s houden de lezer echter in zijn greep aangezien het einde een paar grote twists bevat. Niet zoveel in vergelijking met De wrede prins, maar het bevat zeker enige mate van onvoorspelbaarheid. Het boek eindigt met een gigantisch cliffhanger, waardoor de lezer niet kan wachten totdat het laatste deel verschijnt.

Nogmaals, ik vond het heerlijk om weer naar de wereld van Jude en Cardan te reizen. Persoonlijk houd ik er altijd wel van als personages plannen smeden en er in een boek veel (politiek) gekonkel zit. Ook dit deel bevat het magie, drama, liefde, manipulatie, actie, maar toch ga je steeds vergelijken met het vorige deel. Stiekem vind ik dan De wrede prins beter, maar dat komt omdat je daarin kennis maakt met een nieuwe wereld en de verhaallijn sterker was. Desalniettemin raad ik dit vervolgdeel zeker aan, want je wilt toch weten hoe het verhaal verder gaat. Gelukkig kunnen we het laatste deel van deze trilogie spoedig lezen: De verbannen koningin (8 april 2021). Ik kijk er in ieder geval naar uit!