Recensie alles behalve oké – Laura Steven

Alles behalve oké

Izzy O’Neill is 18 jaar en maakt grote een fout. Haar naaktfoto wordt een groot internationaal seks schandaal. Izzy is lief, grappig en bezig om carrière te maken als scenarioschrijfster. Maar een foto gooit haar hele leven overhoop, iets wat ze niet verwacht had toen ze deze foto stuurde.

Izzy zit in het laatste jaar van de middelbare school, haar ouders zijn overleden en naar de universiteit gaan zit er eigenlijk niet in. In haar vrije tijd schrijft ze scenario’s die ze met haar vrienden uitwerkt. Ze zag nooit een toekomst als scenarioschrijfster voor zich totdat ze er achter komt dat er een wedstrijd is. Vol goede moed doet ze daar aan mee. Totdat de website World Class Whore opduikt met een naaktfoto van haar.

Alles behalve oké is een prettig boek voor een rustige zondagmiddag. Een middag waarin de regen tegen de ramen klettert. Ondanks de thematiek voelt het absoluut niet zwaar aan. Izzy O’Neill heeft humor waar ik van hou. Ik heb meerdere keren hardop gelachen terwijl de tekst voorgelezen werd. Ik zat met een glimlach te luisteren naar de Harry Potter referenties die voorbij kwamen. Je hond Dumbledore noemen is nog steeds de koploper. Ik zag het al een beetje voor mij, Dumbledores hoofd op het lichaam van een hond. Bij het idee moest ik al lachen.

Toen ik Alles behalve oké voor de eerste keer las was ik geraakt. Nu twee jaar later is mijn mening niet veranderd. De onderwerpen die Laura Steven aansnijdt zijn nog steeds even actueel. Nog steeds zet dit boek mij aan het denken.

Vanaf het moment dat ik Alles behalve oké in mijn handen had jeukte het om erin te beginnen. Toen ik hem in 2018 uit had wist ik meteen al ik wil deze vaker lezen. Het voelde toen al als een belangrijk boek, nu twee jaar later kan ik dit alleen maar beamen.

Thematiek

In Alles behalve oké komen verschillende belangrijke thema’s aan bod, zoals slut-shaming, feminisme en seksualiteit. Wat Izzy overkomt, dat haar naaktfoto uitlekt, is niet oké. De reacties die daarop volgen kunnen helemaal niet door de beugel. Izzy wordt als slet bestempelt terwijl ze alleen maar van seks geniet. Ze krijgt te maken met vele ongepaste opmerkingen over haar lichaam. Als protest hierop zet zij de blog Bitches bite back op.

Ik raad Alles behalve oké aan iedereen aan, juist vanwege de belangrijke thematiek. Het is een serieus boek verpakt in een luchtig jasje.

Jaike van den Burgh

Jaike van den Burgh