Filmrecensie: Operation Christmas Drop

Sinds een aantal dagen staat er weer een nieuwe kerstfilm op Netflix! De hoofdingrediënten van een goede kerstfilm zijn clichés, mierzoete romantiek en voorspelbaarheid. Operation Christmas Drop is een film die veel doet verwachten, maar of de verwachtingen ingelost worden lees je hier.

Samenvatting Operation Christmas Drop

Het verhaal van Operation Christmas Drop gaat over Erica, een hardwerkende, strikte politiek assistent die van haar baas een tropische basis én de kersttraditie van de luchtmacht moet opheffen. Ze haat Kerstmis niet, ze is gewoon uit op een promotie en wil daar alles voor doen. Door deze opdracht kan ze Kerstmis niet doorbrengen met haar eigen familie. Ze komt wel Andrew tegen. Andrew is luchtmachtpiloot en baas van de tropische basis. Andrew houdt zich bezig met Operation Christmas Drop. Erica moet daarover een rapport schrijven dat beslissend zal zijn voor het verder bestaan van de operatie. Om dat rapport naar eer en geweten te kunnen schrijven, moet ze zich helemaal onderdompelen in het project.

Chemie tussen de personages

Waarom kijken we eigenlijk kerstfilms? Een van de redenen is toch wel de overdreven liefde en het warme gevoel die van het scherm afdruipen. In deze film miste ik echt wel de chemie tussen de hoofdpersonages. Aan Kat Graham, uit The Vampire Diaries, lag het niet, maar Alexander Ludwig, uit Vikings, wel. Zijn personage had niet veel diepgang en ik vond ook dat hij er soms maar wat vreemd bij stond.

Niet zomaar een kerstfilm

Tijdens de aftiteling wordt duidelijk dat Operation Christmas Drop niet zomaar een idee was voor een kerstfilm. Het is echter een bestaande operatie. Dit was dus helemaal geen romcom voor de feestdagen, maar het was eigenlijk een promotiefilmpje voor de luchtmacht. Ze hadden wel beter twee aparte films gemaakt: eentje over de operatie en de luchtemacht én een mierzoete romcom kerstfilm. Nu blijf je een beetje op je honger zitten…

Verdict

Als je graag vele mooie beelden van Guam wil zien, dan ziet je goed bij deze film. Wil je ook wat meer over de operatie te weten komen, dan ook. Al is het wel beter dat je op voorhand weet dat het om een bestaande operatie gaat (zo leer je weer wat bij). Voor een film waar de romantiek en een kerstvibe van het scherm afdruipen, niet. Mijn voorkeur zou toch uitgaan naar een documentaire over de operatie.