Recensie: Zomerburen – Rianne Robben

Wanneer Olivia’s vriendje Niels naar Australië vertrekt om te reizen, besluit ze de zomer door te brengen bij haar opa en oma in Drenthe. Daar wordt ze herenigd met Ilse, het buurmeisje van haar opa en oma met wie ze vroeger veel omging. Al snel trekken ze weer veel met elkaar op, tot Olivia beseft dat het misschien meer is dan alleen vriendschap.

Drentse kneuterigheid

Waar moet ik beginnen? Ik zat er vanaf de eerste pagina helemaal in. Er zijn dan ook zo veel dingen aan Zomerburen die geweldig zijn. Een van de eerste daarvan die aan bod komt is de setting. Naast de levendige manier waarop die beschreven wordt, is die ook heel origineel. Hoe vaak lees je een boek dat zich afspeelt in Drenthe? Sterker nog, hoe vaak lees je een boek dat zich afspeelt buiten de Randstad? Het is heerlijk verfrissend om een keer over het platteland te lezen.

De Drentse woorden tussendoor maken de sfeer helemaal af. Bovendien geeft het iets herkenbaars, ook als je zelf niet uit Drenthe komt. Overal wordt namelijk wel een dialect gesproken, dus het lezen over een dialect doet je automatisch aan thuis denken. En dat is misschien ook wel hoe dit hele boek voelt: als thuiskomen.

Alle kleuren van de regenboog

Laat ik het dan even hebben over de belangrijke thema’s die dit boek aanspreekt. Olivia twijfelt over alles. Een van die dingen is haar geaardheid. Iets wat zeker weten herkenbaar is voor veel jongeren, vooral na het lezen van dit boek. Er zouden meer boeken zoals Zomerburen moeten zijn. Over echte struggles waar honderden echte jongeren dagelijks mee worstelen. Om ze te laten weten dat het oké is om je zo te voelen en dat je niet alleen bent.

Dat geldt overigens niet alleen voor Olivia’s geaardheid, maar ook voor haar studiekeuze. Het is ook best eng om op zulke jonge leeftijd al een keuze te maken die de rest van je leven beïnvloedt. Haar twijfels zijn erg herkenbaar, net als de manier waarop ze niet begrijpt waarom ze ineens overal over twijfelt. De quote ‘Opgroeien hoorde een rechte lijn te zijn. Niet… dit.’ (p. 27) illustreert dit uitstekend.

Leerzaam

Naast herkenbaar is Zomerburen ook ontzettend leerzaam. Je gaat er LHBTQIAP+-gerelateerde dingen op een andere manier door bekijken. Waarom is het alsof je altijd verantwoording af moet leggen en hebben hetero’s dat juist niet? Het opent je ogen. Opmerkingen als ‘Voor zover ze wist bestonden computers korter dan lesbiennes’ (p. 106) zijn geniaal. Ook over Drenthe leer je een heleboel, net als over chocola en nog veel meer andere onderwerpen. En dan zitten er ook nog eens allerlei subtiele boekentips in verwerkt.

Op een gegeven moment wilde ik helemaal niet verder lezen omdat er dan een moment zou komen dat het boek uit was. Dit boek is zo belangrijk. Leuk feitje is ook dat de schrijfster aandacht heeft besteed aan het filteren op validistisch taalgebruik. Ik dacht dat het boek daardoor ongeloofwaardiger zou worden omdat validisme nou eenmaal zo is ingesleten in ons taalgebruik. Eerlijk gezegd viel het me niet eens op, wat een goed teken is en extra pluspunten voor Rianne Robben.

Dit boek zou verplicht leesvoer moeten zijn op middelbare scholen. In plaats van deze recensie te lezen, kun je ook gewoon Zomerburen gaan lezen. Van mij krijgt dit boek 5 sterren.

Femke

Femke